GTL zainwestowało 30 mln zł w Pyrzowice
Całkowity koszt modernizacji śląskiego lotniska wyniesie ponad 54 mln zł
Zakończono zakres robót związanych z pierwszym etapem rozbudowy Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Prace pochłonęły przeszło 30 mln zł. Według planu, inwestycja ma zakończyć się w 2002 r.
Dziś ma zostać oddana do użytku nowa płyta postojowa samolotów i drogi kołowania w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Uroczystość stanowi zakończenie tegorocznego zakresu prac, związanych z pierwszym etapem rozbudowy pasa startowego i płyty postojowej samolotów w MPL Katowice.
Dopiero początek
Ten etap inwestycji pochłonął 30,7 mln zł, z czego 20 mln zł stanowiły środki z budżetu państwa, 2,7 mln zł — dofinansowanie Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, natomiast 8 mln zł — środki własne Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. Wykonawcą prac, które rozpoczęto na początku 2000 r., była spółka Heilit+Woerner, natomiast nadzór nad nimi sprawowało GTL.
— Rozpoczęcie prac, które zaliczają się do inwestycji centralnych, było możliwe dzięki przyznanym dotacjom ze środków budżetowych na łączną kwotę 44 mln zł. Będą one wykorzystywane w przebiegu prac do 2002 r. — mówi Cezary Orzech, rzecznik prasowy GTL.
Zakres prac obejmował rozbudowę płyty postojowej samolotów o 20,5 tys. mkw. Zmodernizowano drogi kołowania, a także poszerzono je do 23 m.
— Inwestycja wpłynie znacząco na pracę lotniska. Dzięki temu zwiększyliśmy z trzech do dziewięciu liczbę stanowisk postojowych samolotów, z czego cztery przeznaczone są dla samolotów typu ATR-72, a pięć dla samolotów typu Boeing 737. Istnieje również możliwość ustawienia największych samolotów, tzw. klasy E — tłumaczy Cezary Orzech.
Walka o jakość
W 1999 r. na lotnisku w Pyrzowicach odprawiono 4 tys. samolotów. Zarząd GTL spodziewa się, że do końca 2000 r. ta liczba zostanie przekroczona.
— Lotnisko w Pyrzowicach jest korzystnie usytuowane, na wysokości 303 m n.p.m. W 1999 r. zarejestrowaliśmy tylko jeden dzień nielotny. Zakończona inwestycja nie wpłynie jednak znacząco na zwiększenie liczby obsługiwanych samolotów. Poprawi się za to znacznie jakość obsługi — wyjaśnia Cezary Orzech.
Skróceniu ulegnie czas, jaki zajmują samoloty na drodze startowej, a jej poszerzenie ułatwi również kołowanie, postój i obsługę nawet największych samolotów.
Będzie więcej
Plany inwestycyjne na 2001 r. obejmują rozbudowę drogi startowej w kierunku zachodnim. Zostanie ona wydłużona z 2,38 do 2,8 tys. m.
— Obecna szerokość drogi startowej umożliwia prowadzenie operacji lotniczych wyłącznie przez samoloty średniej wielkości. Jednak w sytuacjach, gdy panują niekorzystne warunki atmosferyczne, jak zbyt wysoka temperatura czy niskie ciśnienie, pojawiają się ograniczenia związane z masą startową samolotów — twierdzi Cezary Orzech.
W 2002 r. planuje się natomiast prace związane z przebudową układu komunikacyjnego i modyfikację systemu radionawigacyjnego. Koszt całej inwestycji wyniesie 54,7 mln zł.