Gwałtownie wzrosły koszty transportu ropy morzem

opublikowano: 02-04-2020, 14:40

Koszt transportu ropy z USA do Chin wzrósł gwałtownie do prawie 10 USD za baryłkę. To niemal połowa tego, na ile w środę wyceniana była amerykańska odmiana surowca WTI.

Rosną również koszty w przypadku innych tras. Transport ropy naftowej kluczową trasą z Bliskiego Wschodu do Chin, znaną jako TD3C, stał się ponad trzykrotnie bardziej kosztowny niż na początku marca, dochodząc w minioną środę do poziomu 212,71 punktów bazowych.

Ropa, tankowiec
fot. Bloomberg

Według danych dwóch brokerów, chińska firma Hengli Petrochemical wynajęła tankowiec VLCC DHT Hawk, mający przewozić ropę z Zatoki Perskiej w połowie kwietnia za 205 pb. Rezerwacje na tę samą trasę wyceniane były na  81 punktów tydzień temu.

Skalę wzrostu kosztów, zdaniem brokerów, dobrze unaocznia przypadek koncernu Glencore, który zarezerwował bardzo duży tankowiec Seeb do transportu ropy z Zatoki Perskiej do Chin w pierwszej połowie maja za 19,5 mln USD. Tymczasem analogiczna stawka na początku marca kształtowała się na poziomie 6,55 mln USD, gdy Arabia Saudyjska wynajmowała statki do przewozu nadmiaru ropy, a handlowy zaczęli szukać statków do jej przechowywania.

Analitycy wskazują, że obecnie wszystko, od ropy naftowej po produkty ropopochodne, takie jak paliwo lotnicze, jest gromadzone ze względu na struktury rynkowe, w których późniejsze ceny są wyższe niż krótkoterminowe kontrakty, co sprawia, że atrakcyjne jest utrzymanie zapasów i ich późniejsza sprzedaż.

W przypadku sześciomiesięcznej rozpiętości czasowej dla ropy WTI, różnica wynosi około 12 USD na baryłkę, co jest największą wartością od 2009 r. 

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk, Bloomberg

Polecane