Handel wraca do dużych miast

  • Emil Górecki
18-03-2015, 00:00

Po ekspansji centrów handlowych w mniejszych miastach deweloperzy znów patrzą na największe i najzamożniejsze

W ubiegłym roku przybyło w Polsce 475 tys. mkw. powierzchni, na której można robić zakupy. To 24 nowe centra i parki handlowe oraz dziewięć rozbudowanych. Na 2015 r. deweloperzy zaplanowali powiększenie rynku o blisko 600 tys. mkw. Największy ruch widać w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, gdzie na 1 tys. mieszkańców przypada średnio 406 mkw. powierzchni handlowej. Za rok współczynnik ten wzrośnie do 460 tys. mkw. — wynika z analiz Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH).

Zwrot ku metropoliom

— W ostatnich latach deweloperzy byli skupieni na mniejszych miastach. Obecnie największe nasycenie powierzchnią handlową, sięgające 824 mkw., widać w miastach o wielkości 100-200 tys. mieszkańców. W takich miastach nie ma miejsca na więcej niż jeden czy dwa obiekty. Dlatego deweloperzy wracają do metropolii, które co prawda mają wysoki wskaźnik nasycenia, ale są zwykle najbardziej zamożne, a ich centra handlowe już okrzepły — mówi Jan Jakub Zombirt, analityk JLL.

Średnie nasycenie w ośmiu największych aglomeracjach to 581 mkw. na 1 tys. osób. Do końca roku powinno wzrosnąć do 618 mkw. Paradoksalnie, najwięcej powierzchni handlowej powstaje w Poznaniu i Wrocławiu, które już teraz mają najwięcej centrów handlowych.

Lepiej niż gdzie indziej

— Wbrew alarmom, że w Polsce jest za dużo centrów handlowych, w badanych przez nas obiektach w zeszłym roku spadł średni współczynnik powierzchni niewynajętej. Wynosi dziś około 3 proc., podczas gdy w Europie to 7 proc., a na rynku amerykańskim 8-11 proc. Choć generalnie ryneknależy teraz do najemcy, to do najlepszych obiektów nadal ustawia się kolejka chętnych — mówi Agata Czarnecka z CBRE.

Ponieważ polski rynek handlowy ma już ponad dwie dekady, to właściciele starszych obiektów muszą je modernizować i szukać na nie nowego pomysłu. Tylko w zeszłym roku metamorfozę przeszły trzy inwestycje. Na parki handlowe zostały przebudowane hipermarket Carrefour w Sochaczewie i OBI w Krośnie, a borykająca się od lat z kłopotami białostocka Galeria Podlaska stała się centrum wyprzedażowym.

10,3 mln mkw. Taką całkowitą powierzchnię mają polskie centra handlowe…

448 …tyle jest w Polsce obiektów handlowych…

268 …a tyle powierzchni handlowej przypada na 1 tys. mieszkańców. To wskaźnik porównywalny do średniej europejskiej.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / Handel wraca do dużych miast