Helion chce zwiększyć przychody do 12 mln zł
Wydawnictwo Helion z Gliwic, które jest w trakcie zmiany statusu na spółkę akcyjną, zamierza w 2001 r. uzyskać 2,2 mln zł ze sprzedaży za pośrednictwem Internetu. Mimo kryzysu w branży informatycznej, zarząd firmy planuje zwiększenie w tym okresie łącznego nakładu do poziomu 482 tys. egzemplarzy książek.
Gliwicki Helion, wydawca książek z branży informatycznej, zmienia obecnie status — ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na akcyjną. Podwyższony ma zostać także kapitał zakładowy z poziomu 105 tys. do 0,5 mln zł.
Dla szkół
WH wydaje obecnie książki w ramach dwunastu serii wydawniczych, m.in. Księga Eksperta, Vademecum Profesjonalisty, Po Prostu, Biblia. W 2000 r. osiągnęły one nakład 254 tys. egzemplarzy, z czego 141 pozycji stanowiły nowości.
— W 2001 r. planujemy zwiększenie sprzedaży do 482 tys. egzemplarzy, wśród których znajdzie się około 200 nowych pozycji. Początkowo publikowaliśmy wyłącznie książki adresowane do profesjonalistów. Obecnie nasza strategia zakłada poszerzenie oferty o pozycje dla początkujących użytkowników komputerów oraz wysoko specjalistyczne podręczniki, dotyczące wąskich dziedzin informatyki — mówi Andrzej Pikoń, prezes Wydawnictwa Helion.
Zarząd spółki planuje dalsze poszerzanie oferty.
— Prowadzimy rozmowy dotyczące wejścia w segment specjalistycznych wydawnictw szkolnych. Jednak to, kiedy ukażą się one na rynku, zależy od stopnia realizacji planów upowszechnienia informatyki w szkołach — tłumaczy Andrzej Pikoń.
Mimo kryzysu
Spółka zamknęła 2000 r. przychodami wysokości 7,6 mln zł. Mimo kryzysu w branży informatycznej, plany zarządu WH na 2001 r. są ambitne i zakładają wzrost przychodów do poziomu 12 mln zł.
Za pierwsze półrocze udało się wypracować przychody wysokości 5,4 mln zł.
— Ten wynik nie jest jednak zagrożeniem dla prognozy na koniec 2001 r. Od kilku lat największy wzrost sprzedaży odnotowujemy w IV kwartale. Nie obawiamy się również spadku sprzedaży ze względu na kryzys w branży. Krajowy rynek nowych technologii wciąż się rozwija, rośnie zapotrzebowanie na literaturę fachową — tłumaczy Andrzej Kierzkowski, wiceprezes wydawnictwa.
Zarząd firmy liczy, że w uzyskaniu planowanego wyniku finansowego pomoże również sprzedaż książek za pośrednictwem Internetu.
— Oprócz firmowej księgarni internetowej, współpracujemy z trzema portalami krajowymi. Rozszerzyliśmy niedawno formy płatności o system akceptacji on-line kart kredytowych oraz system tzw. elektronicznej portmonetki, przy współpracy z sieciami WellPay i OnetPortfel — wylicza Andrzej Kierzkowski.
Obecnie sprzedaż przez Internet stanowi około 15 proc. przychodów WH. Zarząd firmy dąży do zwiększenia tego udziału do poziomu 20 proc.
Branża IT
Wydawnictwo Helion powstało w 1991 r. Spółka należy do trzech osób fizycznych, które jednocześnie kierują jej działalnością. Współpracuje z wydawnictwami zagranicznymi, m.in.: Addison Wesley-Longman, Adobe Press, Coriolis, Macromedia Press, Oracle Press, SAMS.