Hilton Food stawia drugą fabrykę nad Wisłą

Przetwórca mięsa wzmacnia swój polski przyczółek na tę część Europy. Tu rozpoczyna produkcję dań gotowych i zrealizuje też nowy kontrakt zawarty z Tesco.

Wywodząca się z Wielkiej Brytanii wołowo-wieprzowa Grupa Hilton Food (HF) to gigant z ponad 1,2 mld GBP rocznych obrotów. Sam chwali się, że jeśli chodzi o pakowanie czerwonego mięsa, nie ma sobie równych w Europie pod względem przychodów.

ZAGŁĘBIE: Po 11 latach działalności w Tychach Hilton Food stawia drugi zakład. To z Polski uczynił zagłębie produkcyjne dla klientów w Europie Centralnej.
Zobacz więcej

ZAGŁĘBIE: Po 11 latach działalności w Tychach Hilton Food stawia drugi zakład. To z Polski uczynił zagłębie produkcyjne dla klientów w Europie Centralnej. FOT. RAFAŁ KLIMKIEWICZ-EDYTOR

Do nas zawitała w 2006 r. do Tychów, aby zaopatrywać stąd w mięso czeskie i słowackie sieci należące do Aholda, detalisty posiadającego szyld Albert. Tyska fabryka w kolejnym roku zaczęła realizować kontrakt z Tesco oznaczający dostawy na polski i węgierski rynek, ale też znowu czeski oraz słowacki. W kolejnych latach Polacy dostali jeszcze zlecenia na zaopatrywanie sieci Rimi na Litwie, Łotwie i w Estonii, a grupa w innych krajach zaczęła poszerzać portfel o dania gotowe — jak pizze. Teraz tą częścią produkcji mocniej zajmą się także Polacy.

Mięsna synergia

HF właśnie ogłosił, że w związku z nowym długoterminowym kontraktem z Tesco w Europie Centralnej postawi u nas kolejny zakład. Nie mięsny, ale wyspecjalizowany w pizzach, kanapkach, zupach i innych daniach gotowych.

— Umowa z Tesco pozwala nam wejść w nowy, szybko rosnący segment rynku [świeżych dań gotowych — red.] (...) i poszukujemy kolejnych szans na ekspansję geograficzną naszego biznesu — mówi cytowany w komunikacie giełdowym Robert Watson, prezes HF.

— Dania gotowe to działalność synergiczna związana z przetwórstwem mięsnym. Pozwala zagospodarować surowce będące efektem głównej działalności. My też rozwinęliśmy produkcję dań gotowych, w których wykorzystujemy schab produkowany w naszym mięsnym zakładzie. Jeśli ktoś produkuje pizzę, może skorzystać z własnych wędlin itd. Część parku maszynowego wykorzystywanego w przetwórstwie mięsnym wykorzystuje się później do produkcji surowców do takich dań. Podobna jest też logistyka, a produkty trafiają do tych samych sieci — komentuje Krzysztof Woźnica, prezes Zakładów Mięsnych Silesia.

Przyznaje, że nad Wisłą półka z daniami gotowymi jest już jednak mocno nasycona.

— Ten segment rozkwitł w ostatnim czasie, ale polski konsument cały czas jest dość konserwatywny i ostrożnie podchodzi do nowości. Pytanie, na ile uda się ten konserwatyzm przełamać. Patrząc na rynki zachodnie — we Włoszech czy Francji — wydaje się, że jest jeszcze dużo przestrzeni do wzrostu i miejsca dla kolejnych graczy. My na razie podchodzimy ostrożnie do kolejnych inwestycji w tę część biznesu — dodaje Krzysztof Woźnica.

Niesprzyjająca konkurencja

Wiadomo, że kontrakt HF jest pięcioletni. Grupa mówi o konieczności zainwestowania około 6 mln EUR w zakład i jego wyposażenie. Nie podaje wielkości przyszłych mocy produkcyjnych. Produkty mają trafić na rynek w pierwszym kwartale 2019 r. Niezależnie od dostaw dań gotowych koncern będzie dalej zaopatrywał Tesco w mięso.

Biznes Brytyjczyków w Europie Centralnej, czyli de facto w Polsce (to tu mają jedyne aktywa produkcyjne w regionie), przyniósł im w zeszłym roku przychody na poziomie 87 mln GBP, czyli 8,8 proc. więcej niż w 2015 r. W zeszłym roku polska fabryka zabrała się też do produkcji świeżych pizz i mięs sous vide, czyli wolno gotowanych w niskiej temperaturze.

Wolumenowo jednak sprzedaż spadła o 4,5 proc. z powodu — jak tłumaczy grupa w raporcie rocznym — „niesprzyjających działań konkurencji”. HF ma poza Polską fabryki w sześciu krajach — na rodzimym rynku, w Irlandii, Holandii, Szwecji, Danii i Australii. Ostatnio zapowiadała większe inwestycje właśnie na tym ostatnim.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Branża spożywcza / Hilton Food stawia drugą fabrykę nad Wisłą