Hindusi ratują zyski Forda

RB
opublikowano: 09-01-2008, 00:00

W kolejnym roku strat amerykański koncern postanowił zainwestować na rynkach wschodzących. W tym roku wyda w Indiach 500 mln USD.

W kolejnym roku strat amerykański koncern postanowił zainwestować na rynkach wschodzących. W tym roku wyda w Indiach 500 mln USD.

Po 76 latach Ford, motoryzacyjny koncern z USA, stracił na korzyść Toyoty, japońskiego konkurenta, drugą pozycję wśród największych sprzedawców samochodów na krajowym rynku. Aby zrównoważyć straty w zyskach, chce spróbować sił na szybko rozwijającym się rynku hinduskim. W tym celu zainwestuje 500 mln USD, co zwiększy jego dotychczasowe wydatki w tym kraju do 875 mln USD.

— Indie są dla nas priorytetem i zrobimy wszystko, abyśmy byli najlepsi — mówi Arvind Mathew, szef Forda na tamtejszym rynku.

Kapitał przeznaczy przede wszystkim na zwiększenie mocy produkcyjnej istniejącej fabryki silników. W dalszych planach ma budowę nowych zakładów oraz produkcję małych i ekonomicznych aut. Pierwsze egzemplarze mają zjechać z taśm w 2010 r., a ich roczna produkcja wyniesie 200 tys. sztuk.

— Plan inwestycyjny pokazuje jasno, że będziemy agresywni na hinduskim rynku — mówi Arvind Mathew.

W ubiegłym roku sprzedaż na największym motorynku świata — w Stanach Zjednoczonych — spadła o 2,5 proc., do 16,1 mln sztuk. Ford jest jednym z koncernów, którego spadki dotknęły najmocniej. W 2006 r. zanotował 12,6 mld USD straty.

Zyski mogą uratować wschodzące rynki, dlatego producent już rok temu szykował się do ataku na Azję. Wtedy na lokalizację fabryki typował jednak Tajlandię. Niewykluczone, że w zmianie planów pomógł mu przyszły nabywca marek Jaguar i Land Rover, luksusowych brytyjskich marek obecnie należących do Forda. Ich nowym właścicielem zostanie hinduski koncern motoryzacyjny Tata Motors.

Niemałe znaczenie mają też optymistyczne prognozy analityków. Gospodarka Indii rośnie w tempie 8,6 proc., a sprzedaż samochodów w 2015 r. ma skoczyć do ponad 3 mln sztuk.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy