Hiszpania naciska na 7-proc. VAT

Mirosława Wszelaka
opublikowano: 08-11-2000, 00:00

Hiszpania naciska na 7-proc. VAT

Pod naciskiem Hiszpanii Unia Europejska domaga się podwyższenia stawki podatku VAT na owoce z Polski z 3 do 7 proc. Negocjacje z przedstawicielami KE prowadzone są od wczoraj w Ministerstwie Rolnictwa.

Unia Europejska chce, aby w ciągu kilku tygodni polska stawka VAT na sprzedaż jabłek, gruszek i innych owoców została zrównana z obowiązującymi na importowane cytrusy. Krajowe owoce miałyby być obciążone podatkiem wysokości 7 proc., a nie 3 proc. Rozmowy na ten temat toczą się obecnie w Ministerstwie Rolnictwa.

Konkurencja nie śpi

— Unia, mając problemy z nadprodukcją, bardzo chroni swój rynek tzw. owoców deserowych, czyli nie przetworzonych, gotowych do konsumpcji. Dotyczy to szczególnie jabłek — mówi Jan Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

W całej Unii Europejskiej na owoce obowiązuje tzw. stawka obniżona, różna dla poszczególnych państw członkowskich. Kraje „piętnastki” ustaliły jednak, że nie może być ona niższa niż 5 proc. To postanowienie, zawarte w 6. dyrektywie Układu Europejskiego, obowiązuje również państwa stowarzyszone, wśród których znajduje się Polska.

Zdaniem przedstawicieli Ministerstwa Finansów, do zmiany stawek VAT na produkty rolne, do których zaliczają się owoce nie przetworzone, należy dochodzić etapowo. Pierwszym elementem było wprowadzenie 3-proc. VAT w rolnictwie. Ponieważ w Polsce obowiązują progi podatkowe: 7 i 22 proc., docelowo podatek VAT na owoce będzie musiał osiągnąć pułap 7 proc. Obecna debata w UE nad wprowadzeniem go już teraz spowodowana jest prawdopodobnie naciskami Hiszpanii, która w ten sposób chce pozbyć się konkurencji zwiększając swój eksport do krajów UE.

Nie jest dobrze

Zdaniem przedstawicieli branży, podniesienie podatku VAT do 7 proc. pogorszy i tak trudną sytuację producentów owoców.

— Już obecnie ceny wejścia polskich jabłek na rynek europejski, kształtujące się na poziomie 38-50 EUR (148-195 zł) za 100 kg, są zbyt wysokie. Podniesienie podatku VAT do 7 proc. dodatkowo obniży ich konkurencyjność. W rezultacie spadnie nasz eksport — podkreśla Jan Świetlik.

Dodatkową barierą dla polskich jabłek na rynku europejskim są trudności naszych producentów z ich kompletacją. Unia wymaga, by duże partie owoców były jednego gatunku.

— W rezultacie już obecnie nie udaje nam się wykorzystać całego kontyngentu preferencyjnego na 3 tys. ton. Wyjściem może być organizacja rynku producentów oraz udzielenie im pomocy ze środków unijnych — dodaje Jan Świetlik.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosława Wszelaka

Polecane