Home.pl może wpuścić partnera

Marcin Kuśmierz
16-08-2005, 00:00

Dostawca usług internetowych znalazł się na celowniku inwestorów. Jeśli się z nimi dogada, może szybko konsolidować rynek.

Home.pl to największy krajowy dostawca komercyjnych usług hostingowych. Obsługuje 85 tys. firm, dla których prowadzi serwisy internetowe i pocztę elektroniczną. Od kilku miesięcy wokół spółki krążą inwestorzy, namawiający dotychczasowych właścicieli do sprzedaży części bądź całości udziałów w firmie.

— Chętnych do wyłożenia pieniędzy jest wielu. Są wśród nich fundusze, portale i zagraniczni inwestorzy branżowi. Wszystkie rozmowy są na wstępnym etapie i żadne decyzje nie zapadły. Jest też za wcześnie, by podawać konkretne nazwy — mówi Piotr Kapcio, dyrektor marketingu i jeden ze współwłaścicieli Home.pl.

Firma nie wyklucza również debiutu na warszawskim parkiecie, zwłaszcza że spółki internetowe znów cieszą się uznaniem w oczach giełdowych graczy. W opinii analityków, Home.pl spotkałby się ze sporym zainteresowaniem.

— Dla inwestora strategicznego spółka może być dziś warta 40-50 mln zł. W przypadku sprzedaży przez GPW jej wycena mogłaby wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt procent — ocenia Andrzej Jasieniecki, menedżer inwestycyjny funduszu MCI Management.

Dla konkurentów przejęcie Home.pl przez inwestora branżowego nie byłoby wielkim zaskoczeniem.

— Ta firma ma najlepiej rozpoznawalną markę, największy udział w rynku i jest niezwykle dochodowa. Jeśli ma się pieniądze, lepiej spróbować ją kupić, niż z nią walczyć — tłumaczy jeden z dużych konkurentów.

W ostatnich miesiącach Home.pl wielokrotnie modyfikował ofertę. Wprowadził do sprzedaży m.in. tanie usługi hostingowe dla małych firm i serwery dedykowane, znacznie obniżył też ceny domen internetowych. Na rynku rozpycha się coraz bardziej i co najważniejsze — wciąż zarabia więcej.

W ubiegłym roku firma miała 9,8 mln zł przychodów i 3,2 mln zysku. Po 6 miesiącach 2005 r. wartość sprzedaży wyniosła 6,3 mln zł, a zysk 1,7 mln zł. Do końca roku oba wskaźniki mają wzrosnąć odpowiednio do 14 i 4 mln zł. Skoro wyniki są dobre, to po co inwestor?

Home.pl chce konsolidować rozdrobniony rynek usług hostingowych. W przeszłości przejmował małe firmy, teraz myśli o akwizycji bezpośrednich konkurentów i chce rozpocząć ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej.

— W porównaniu z krajami starej UE penetracja usługami hostingowymi w naszym regionie jest niska. Najlepsze dopiero przed nami — uważa Piotr Kapcio.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Kuśmierz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Home.pl może wpuścić partnera