Huta Warta chce kupić kolejne firmy z branży

Anna Bytniewska
opublikowano: 1999-08-27 00:00

Huta Warta chce kupić kolejne firmy z branży

Huta Szkła Warta z Sierakowa chce powiązać ze sobą kapitałowo kolejne firmy z branży. Obecnie ma ona już większościowe pakiety akcji w Hucie Jedlice i w litewskiej hucie AB Panevezio Stiklas. Warta podwoi też kapitał zależnych firm i zainwestuje w nie 103 mln zł.

Huta Szkła Warta, producent opakowań szklanych do napojów, zamierza kupić akcje bądź udziały innych firm z branży. Dopóki jednak trwają negocjacje w tej sprawie, Wojciech Pawłowski, prezes firmy, nie chce zdradzić szczegółów przyszłych transakcji.

Co trzy to nie jedna

Od końca ubiegłego roku Warta jest już właścicielem Huty Szkła Jedlice i AB Panevezio Stiklas — największego litewskiego producenta wyrobów szklanych. Dzięki współpracy z tymi hutami Warta wzbogaciła swoją ofertę o słoiki, szkło płaskie, szyby zespolone, szkło meblowe, szyby samochodowe, szkło kuloodporne i artystyczne wyroby szklane.

Modernizacja Huty Jedlice pochłonęła 43 mln zł. Pozwoliło to zwiększyć jej zdolności produkcyjne z 85 ton do około 185 ton szkła na dobę.

Warta zobowiązała się też do zainwestowania w ciągu pięciu lat w hutę AB Panevezio Stiklas 24 mln zł. Zwiększy to moce produkcyjne huty, umożliwi wdrożenie nowych technologii oraz poszerzy rynki zbytu. Zaplanowano również zwiększenie asortymentu litewskiego producenta z czterech do kilkudziesięciu wzorów butelek i słoików.

Wzmocnienie sił

W najbliższym czasie Huta Warta podwoi zarówno swój kapitał akcyjny, jak również kapitały zależnych od niej spółek. Obecnie kapitał akcyjny Warty wynosi 2,5 mln zł, Huty Jedlice — 3,7 mln zł, a Panevezio Stiklas — około 40 mln zł. Planowane inwestycje w hutach Warta i Jedlice pochłoną 73 mln zł. Będą one dotyczyć wdrożenia nowych technologii i ochrony środowiska.

W samej Hucie Warta w ciągu czterech lat zainwestowano już 80 mln zł. Przeznaczono je na modernizację linii produkcyjnych oraz zwiększenie wydajności wanien, w których topi się szkło. Fabryka zwiększyła moce produkcyjne o 70 proc. Głównymi odbiorcami opakowań szklanych produkowanych w Hucie Warta są wytwórcy alkoholi — 60 proc. oraz producenci soków, napojów chłodzących i mleka — 40 proc.