Ile kosztuje wojna [PODCAST]

opublikowano: 17-09-2021, 07:50

Wojny słono kosztują i to nie tylko wtedy, gdy toczą się same działania zbrojne. Ich koszty ponosimy wszyscy również przed konfliktami i po ich zakończeniu.

Austriacki ekonomista Ludwig von Mises twierdził, że liberalizm doprowadzi do tego, że nie będzie się już opłacało prowadzić wojen. Dowodem na to, jak daleko jesteśmy dziś od liberalizmu niech będzie fakt, że jedyną częścią świata, na której nie toczą się obecnie żadne konflikty zbrojne jest Antarktyda. Na przeciwnym biegunie znajduje się Afryka. Zdecydowana większość tamtejszych państw jest dziś zaangażowana w różnej wielkości wojny. Choć zwykle nie zdajemy sobie z tego sprawy wojna jest wciąż zjawiskiem powszechnym. Dziś próbujemy znaleźć odpowiedź ma pytania: ile kosztuje, kto za nią płaci, a kto na niej zyskuje.

- Wojna rozpętana po to, żeby na niej zarobić, to jest głupi pomysł – mówi wprost profesor Wojciech Morawski z Katedry Historii Gospodarczej i Społecznej SGH.

Co innego samo zbrojenia. Globalny rynek uzbrojenia wart jest dzisiaj ponad 2 biliony USD. O tym, kto najwięcej sprzedaje, a kto kupuje, jaka produkcja przynosi kokosy, a jaka jest trwale deficytowa opowiada Maciej Szopa, redaktor portalu Defence 24.

Polska też ma w tym rynku swój udział. Nie tylko kupujemy, ale także sprzedajemy i to na eksport. Co więcej na licencji Grupy WB sprzęt wojskowy produkują nawet... Amerykanie. Co jest takim międzynarodowym hitem mówi Remigiusz Wilk, dyrektor komunikacji w tym przedsiębiorstwie.

- Wojsko nie słynie z tego, że jakoś specjalnie liczy pieniądze. Liczy się efekt wojskowy i polityczny, a nie normalna efektywność finansowa – zauważa słusznie Tomasz Siemoniak, były minister obrony narodowej, obecnie poseł Koalicji Obywatelskiej. A majątek wydany na operację w Afganistanie – Amerykanie wyłożyli biliony USD, Polacy miliardy złotych – to były pieniądze wyrzucone w błoto?

Na koniec niezwykle ciekawa historia o Wagnerowcach - bohaterach (a może antybohaterach?) najnowszej książki Zbigniewa Parafianowicza z Dziennika Gazety Prawnej. I odpowiedź na pytanie, dlaczego ich zawsze wiodą… na Kreml.

Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania znajdziecie na stronie www.pb.pl/dosluchania i w aplikacjach podcastowych, w tym na Spotify i Apple Podcasts.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane