Innowacja zamknięta w nawierzchni

Materiał partnera
aktualizacja: 03-07-2017, 09:25

Niezwykle istotne jest, aby infrastruktura drogowa na terenie całego kraju była możliwie ujednolicona. Dotyczy to zarówno parametrów techniczno-budowlanych, które mają wpływ na trwałość oraz poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także funkcji, jaką pełni lokalnie oraz od otoczenia, w którym jest zlokalizowana. Drogi samorządowe, które stanowią aż 95% ogólnej sieci dróg, pomimo wzrastającego z roku na rok ruchu nie mają w większości należytego stanu technicznego i nie tworzą spójności w swoich kategoriach. Taki stan rzeczy skłania zarządców dróg do szukania innowacyjnych rozwiązań w projektowaniu konstrukcji nawierzchni. Takim rozwiązaniem są sprawdzone i wdrożone na naszych drogach lokalnych nawierzchnie jednowarstwowe SMA JENA.

Tradycyjne technologie wielowarstwowe przekładają się na wyższe koszty oraz dłuższy czas budowy czy remontu. Szczególnie drogi powiatowe i gminne potrzebują większych nakładów finansowych oraz dobrych i trwałych nawierzchni, które musza być ekonomicznie uzasadnione i efektywne, ale przede wszystkim szybkie i bezproblemowe w wykonaniu. 

Technologia nawierzchni jednowarstwowych oparta jest według sprawdzonej koncepcji mieszanki mineralno-asfaltowej zwaną SMA czyli bardzo silny szkielet mineralny z odpowiedniego rodzaju grysów i wypełnienie przestrzeni miedzy grubymi ziarnami mastyksem asfaltowym. Wbudowywana w jednej warstwie mieszanka (4-10 cm) zastępuje dwie tradycyjne warstwy: wiążącą i ścieralną, a często również trzecią profilową. W wielu przypadkach nawierzchnia ta może być wykonana bez sfrezowania istniejącej warstwy lub bez wykonywania warstwy wyrównawczej.  

Plusem tej technologii jest bardzo szybki proces wbudowania i szybkie włączenie drogi do ruchu. Jedno przejście rozkładarki, jedno skropienie międzywarstwowe i jedno zagęszczenie to krótszy czas remontu czyli krótszy czas zajęcia pasa ruchu, stosowania tymczasowego oznakowania oraz krótszy czas wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu a to oznacza bezpieczeństwo.
Nawierzchnie jednowarstwowe SMA JENA umożliwiają również otwarte rozwiązanie na przyszłość, dobra stabilność warstwy pozwala na ponowne przykrycie kolejną warstwą, nakładką. Po założonym okresie eksploatacji takiej nawierzchni można ułożyć na niej cienką warstwę na gorąco lub na zimno albo wykonać powierzchniowe utrwalenie, które przywróci właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni. 

SMA JENA okazała się idealną koncepcją na nawierzchnię dróg samorządowych; pozwala na prostą, tanią i wyjątkowo trwałą modernizację nawet bardzo zniszczonych dróg (spękane, skoleinowane, dziurawe, brukowe). Technologia pozwala na nawet kilkunastoletnie „niezaglądanie pod te same adresy” i przeniesienie aktywności na kolejne odcinki. Dodatkowy ważny wymiar to ekologia – twórcy SMA JENA dopuszczają znaczny (20%) udział destruktu, czyli sfrezowanej i zgranulowanej starej nawierzchni!  

Proces produkcji i wbudowywania zajmuje tylko JEDEN dzień roboczy – rano jedziemy po dziurawej drodze a wieczorem, z pracy wracamy po równej, cichej, bezpiecznej i łatwej w utrzymaniu nawierzchni! Nawierzchnie jednowarstwowe stosowane są również w ramach objazdu do wzmocnienia nawierzchni dróg lokalnych w przypadku wprowadzenia ruchu z drogi głównej. 

Takim przykładem jest wzmocnienie drogi gminnej i powiatowej na odcinku około 2 km na wysokości miasta Nowy Dwór Gdański gdzie ruch ciężki z drogi nr 7 przekierowany został na ten odcinek. Po rocznej eksploatacji przy dużym i ciężkim ruchu a dodatkowo w jednym śladzie nie zauważono żadnych odkształceń czy degradacji nawierzchni. Nawierzchnia ułożona w jednej warstwie o grubości 7 cm charakteryzuje się bardzo dużą odpornością na koleinowanie.  

W warstwie jezdnej SMA JENA zamknięta została pomysłowość i kreatywność najlepszych inżynierów i technologów z Niemiec i z Polski; jest szansa, że dzięki tej innowacji uporamy się z jednym z najbardziej palących problemów naszych samorządów…  

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Innowacja zamknięta w nawierzchni