Innowacje, które zniszczyły biznesy

TR
opublikowano: 2011-10-17 11:29

Postęp technologiczny pędzi jak szalony, po drodze likwidując stare, tworząc tym samym miejsce na nowe rewolucyjne rozwiązania. Prezentujemy listę produktów, które na zawsze zmieniły rynek gadżetów na świecie.

iPod

Zanim pojawił się w sprzedaży, liderem na rynku przenośnych odtwarzaczy muzycznych był Walkman produkowany przez Sony. Walkman był odrobinę toporny i nieporęczny, a kasety magnetofonowe ilość nagrań ograniczały kolekcję muzyki jedynie do 90 minut. iPod zmienił wszystko. Rozmiarem przypominał kartę kredytową, a pojemnością cyfrowego tankowca. iPod Classic może przechować blisko 50 dni muzyki.


Amazon Kindle

Amazon w 2010 r. ogłosił, że sprzedał więcej e-booków niż książek w tradycyjnym, papierowym wydaniu. Jest na razie za wcześnie aby ogłosić zmierzch popularnej formy przekazu treści, aczkolwiek cyfrowa rewolucja sprawia, że coraz więcej osób sięga po e-booki. Nie jest to jednak zaskoczenie. Elektroniczny czytnik treści może pomieścić blisko 3 tys. książek, a wagą jest porównywalny do telefonu komórkowego.


Email

Zmienił nieodwracalnie formę przesyłu informacji do tego stopnia, że coraz więcej z was zapomina o istnieniu tradycyjnej skrzynki pocztowej. Ba, kto pamięta, kiedy ostatni raz był na poczcie w celu wysłania listu?


iPhone

Telefony komórkowe były czymś w rodzaju rewolucji dla naszego stylu życia. Zapewniły użytkownikom wolność i stały kontakt ze światem. Ich czas jednak dobiegł końca. Ograniczone technologiczni tradycyjne komórki powoli znikają z rynku, ustępując miejsca smartfonom. Inteligentne telefony, nie tylko odbierają i wykonują połączenia, ale także pozwalają surfować po internecie, odtwarzać muzykę, robić zdjęcia, kręcić filmy i odtwarzać dowolne formy multimedialne.


Netflix

Kiedy kasety wideo pojawiły się na rynku, wypożyczalnie filmów stały się niezwykle intratnym biznesem. Wtedy nadszedł Netflix i wszystko zmienił. Założony w 1997 r. zaoferował dostęp do najnowszych produkcji drogą pocztową. Filmy, nagrane na płytach DVD, dostarczane były droga pocztową, a długość ich wypożyczenia nie była w żaden sposób ograniczona. Sieci wypożyczalni filmów nie mogły nadążyć za konkurencją, a największa z nich – Blockbuster – we wrześniu 2010 r. złożyła w sądzie wniosek chroniący ją przed bankructwem.


Cyfrowe edytory tekstu

Edytory teksty zmiotły z powierzchni ziemi maszyny do pisania, a początek rzezi rozpoczął się w latach 80. Z raz obranego kierunku, nie było już odwrotu, W 2009 r. Microsoft ogłosił, że blisko pół miliarda osób używa programu Word.

Zakupy internetowe

Grono użytkowników internetu powiększa się z minuty na minutę, a zmniejsza się liczba osób wybierająca tradycyjną formę zakupów. Internet stał się równie popularną platformą dla zakupowiczów jak tradycyjne centra handlowe. Nie jest to jednak masowe odejście klientów od tego sportu, aczkolwiek niektóre produkty są dostępne jedynie w sprzedaży internetowej.

Apple iTunes

Platforma pozwala na przesłuchanie muzyki i późniejszy zakup produktu. Co więcej, w ofercie iTunes są filmy, gry multimedialne, dzwonki telefoniczne i podkasty muzyczne. W 2008 r. iTunes stał się największym sprzedawcą muzyki na świecie, wypychając tym samym z rynku liczne sieci handlowe zajmujące się handlem muzyki.

Internetowe agencje podróży

Pomimo że tradycyjne agencje podróży nie znikną całkowicie z rynku, to ich udział w tym segmencie niepodważalnie zmalał. Blisko 70 mln osób w 2007 r. skorzystało z usług wirtualnego tour operatora. Odbiło się to najbardziej na agentach podróży, którzy będąc pośrednikiem pomiędzy agencją, a klientem zostali wyeliminowani z biznesu.