Innowacje to wymóg naszych czasów

opublikowano: 11-07-2018, 22:00

Polscy przedsiębiorcy chętnie inwestują w nowe technologie, licząc, że dzięki temu znacznie zwiększą produktywność firm.

Spółka TomTom Telematics, dostawca usług zarządzania flotą, sprawdziła, czy i w jakim stopniu wdrażanie nowych technologii jest istotne dla przedsiębiorców i z jakimi barierami się ono wiąże. Badaniem objęto łącznie 1,4 tys. menedżerów z siedmiu europejskich krajów, w tym z Polski.

Byle do przodu

Z badania wynika, że nasze rodzimi przedsiębiorcy inwestują w nowe technologie, bo uważają, że dzięki temu zwiększy się ogólna produktywność zarządzanej przez nich spółki. Taką odpowiedź wskazało aż 28 proc. polskich menedżerów, podczas gdy średnia dla wszystkich ankietowanych wynosi 25 proc. Na drugim miejscu znalazło się zwiększenie przychodów ze sprzedaży (21 proc. odpowiedzi w Polsce i 14 proc. ogółem), a na trzecim — obniżenie kosztów prowadzenia działalności (20 proc. w Polsce, 14 proc. ogółem). Co ciekawe, w Europie ważniejsza od kwestii finansowych jest poprawa jakości obsługi klienta. Taką odpowiedź wskazało 17 proc. wszystkich ankietowanych, podczas gdy w Polsce zaledwie 11 proc.

Badani twierdzili także, że nowe technologie są dla nich bardzo istotne. Co więcej, polscy menedżerowie uważają, że ich firmy szybko je przyswajają — tak twierdzi aż 78 proc. przedsiębiorców. Chwalą się tym szczególnie duże firmy, wśród których aż 80 proc. szybko przyswaja nowości, podczas gdy wśród firm z sektora MŚP średnia wyniosła 57 proc. Natomiast dla wszystkich siedmiu krajów europejskich to 66 proc. Najsłabiej oceniają się pod tym względem firmy z Wielkiej Brytanii (40 proc.)

— Żyjemy w cyfrowym świecie, więc żeby nie zostać w tyle za konkurencją, firmy muszą wdrażać nowe technologie. Nasze badanie wyraźnie pokazuje,że polscy przedsiębiorcy uznają digitalizację za konieczność — mówi Dariusz Terlecki, dyrektor sprzedaży spółki TomTom Telematics.

Pragmatyzm

Jednym z wyzwań we wdrażaniu nowości technologicznych jest to, że szybko się dezaktualizują. Ponad połowa badanych obawia się, że technologie, w które inwestują dziś, za trzy lata mogą być już przestarzałe. Ponadto przedsiębiorców przed inwestycjami powstrzymują obawy związane z kosztami i brakiem wiedzy specjalistycznej. Aż 29 proc. wszystkich respondentów, w tym 32 proc. polskich, wskazuje na nieznajomość rzetelnych usługodawców jako główną przyczynę niewdrażania technologii.

— Tak więc firmy są chętne do wdrażania nowości, ale brakuje im informacji, jak to najlepiej zrobić. Dlatego to właśnie na dostawcach spoczywa obowiązek zapewnienia użytecznych porad dla przedsiębiorców, którzy chcą wykorzystać przełomowe technologie w swoim biznesie — mówi Dariusz Terlecki.

Koszty są największą barierą we wdrażaniu nowych technologii dla 57 proc. badanych w Polsce i 48 proc. ogółem. Firma TomTom Telematics zapytała także, jakie elementy biorą pod uwagę przedsiębiorcy podczas wyboru nowoczesnych rozwiązań. Polscy ankietowani stawiają przede wszystkim na użyteczność (60 proc. odpowiedzi). Dużo mniej istotne są marka dostawcy (32 proc.) oraz dotychczas zrealizowane przez niego projekty (15 proc.). © Ⓟ

66 proc. Taki odsetek przedsiębiorców uważa, że firmy, które nie wdrażają zdigitalizowanych procesów i nie korzystają z internetu rzeczy, są bardziej zagrożone upadkiem niż te, które potrafią je wykorzystać.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Innowacje to wymóg naszych czasów