Innowacje w służbie klienta

Joanna DobosiewiczJoanna Dobosiewicz
opublikowano: 2015-09-07 22:00

Korzystanie z nowoczesnych technologii staje się niezbędne w centrach handlowych.

Wraz z rozwojem technologii pojawiają się nowe możliwości zwiększenia komfortu klientów centrów handlowych. Specjaliści twierdzą, że ich umiejętne wykorzystanie może pomóc w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Różne innowacyjne systemy pozwalają m.in. zdobyć informacje o efektywności ciągów komunikacyjnych, najlepszym rozplanowaniu sklepów, wpływie oznakowania i reklamy na sprzedaż, skuteczności i atrakcyjności oferty punktów sprzedaży. Systemy mogą wesprzeć zarządców centrów handlowych w mierzeniuruchu w poszczególnych strefach, wyznaczeniu miejsc najczęściej odwiedzanych i najmniej popularnych, co z kolei stanowi ważną informację dla wynajmującego i zarządcy przy ustalaniu stawek czynszu. Właściciele galerii uzyskują informację np. o konieczności przekierowania ruchu z jednej kondygnacji na drugą, wyboru odpowiedniego wyposażenia najbardziej obleganych miejsc i zarządzaniu ruchem na parkingu. Bardziej zaawansowane analizy pozwalają na ustalenie np. najczęściej odwiedzanych zestawów sklepów, zachowań konsumentów w poszczególnych sklepach, sposobów, w jakie klienci centrum handlowego do niego docierają, jakie są najczęściej wybierane ścieżki w budynku, ile czasu klienci spędzają na zakupach, a ile na innej aktywności itp.

— Do niedawna tego typu dane można było uzyskać jedynie dzięki ankietom prowadzonym wśród klientów, a więc na podstawie informacji deklaratywnych, obarczonych ryzykiem zafałszowania, i ograniczonych ilościowo. Nowe technologie pozwalają nie tylko na zdobycie większej ilości danych, lecz także na lepszą analizę i wyciągnięcie wniosków, które mogą pomóc w uzyskaniu większych przychodów — mówi Joanna Kłusek, dyrektor w zespole zarządzania nieruchomościami handlowymi w firmie DTZ.

Do innowacyjnych rozwiązań, które stosuje się w centrach handlowych na rozwiniętych rynkach, można zaliczyć np. mapowanie, eye-tracking, bezpłatne WiFi, internetowe strony transakcyjne, interaktywne aplikacje, wearables, geolokalizację, beacony,portfele elektroniczne, etnografię mobilną, ekrany interaktywne (czasem wyposażone nawet w system rozpoznawania wieku i płci, choć ta technologia dopiero zaczyna się rozwijać), infokioski, podłogi interaktywne, stoły wielodotykowe czy wirtualne przymierzalnie 3D.

— Również na naszym rynku deweloperzy sięgają po innowacje, np. technologię wirtualnej rzeczywistości, która umożliwia zaprezentowanie powierzchni potencjalnym najemcom lokalu w dopiero budowanym obiekcie. Takie narzędzie może się okazać pomocne zwłaszcza przy podejmowaniu decyzji o najmie powierzchni, rozstawieniu towarów czy aranżacji wnętrz — komentuje Joanna Kłusek. © Ⓟ