Wymyśliłeś rozwiązanie o dużym potencjale rynkowym? W programie „Dobry pomysł” zyskasz dostęp do wiedzy ekspertów i pomoc w zdobyciu dotacji.
Ruszył pilotażowy program Ministerstwa Rozwoju (MR), który będzie wspierał ciekawe, innowacyjne projekty. W piątek umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele resortu i Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR). Choć założenia programu zrodziły się przy pl. Trzech Krzyży, jego realizacją zajmie się PFR we współpracy z Fundacją Zaawansowanych Technologii, Fundacją Centrum Innowacji FIRE oraz firmą Investin. Budżet inicjatywy wyniesie 2 mln zł.
„Dobry pomysł” to instrument przeznaczony dla osób, które tworzą nietuzinkowe rozwiązania i nie mogą liczyć na jakąkolwiek pomoc w rozwijaniu i komercjalizacji wynalazków. Z programu mogą skorzystać nie tylko przedsiębiorcy, ale także naukowcy, studenci i pasjonaci innowacji. — Nie chcemy dopuścić do zmarnowania dobrze rokujących, nowatorskich projektów albo do sytuacji, w których ich głównymi beneficjantami zostają podmioty trzecie, a nie sami wynalazcy — mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.
Pokonać bariery
Podkreśla, że już od dawna innowatorzy pukają do drzwi resortów i władz regionalnych, aby zainteresować polityków swoimi nowatorskimi pomysłami. Często nie wiedzieli, jak je rozwijać lub napotykali na różne bariery prawne, organizacyjne i instytucjonalne. Zdaniem wiceminister rozwoju brakowało dla nich programu wsparcia dostosowanego do ich potrzeb.
— Wielu twórców innowacji — w różnym wieku i z różnych środowisk — szuka pomocy. Twierdzą, że mają pomysł lub rozwiązanie, które może zrewolucjonizować energetykę, łączność czy medycynę, ale potrzebują nawigatora lub coacha, który pomoże rozwinąć im skrzydła i ich projekty — zaznacza Jadwiga Emilewicz. Program „Dobry pomysł” ma wypełnić lukę w systemie wsparcia innowatorów — od pomysłu po ekspansję zagraniczną. — Dotychczas nie było jednego miejsca, w którym wynalazcy mogli zgłaszać do weryfikacji swoje pomysły. 18 października uruchomimy platformę internetową dostępną na stronach PFR.
Za jej pośrednictwem innowatorzy będą zgłaszać koncepty. Projekty, które wybierzemy, otrzymają wsparcie ekspertów rynkowych mających doświadczenie branżowe i wiedzę dotyczącą komercjalizacji wynalazków, patentów, marketingu i finansów. Specjaliści pomogą przebić się wynalazcom przez gąszcz zawiłości prawnych — tłumaczy Paweł Borys, prezes PFR.
Ważne krajowe specjalizacje
Szef PFR zwraca uwagę, że szansę na udział w programie mają tylko takie pomysły, które wpisują się w obszar krajowych inteligentnych specjalizacji (KIS). Ich lista jest szeroka i obejmuje m.in. nowoczesne technologie, usługi dla przemysłu, ochronę środowiska i energetykę. PFR zakłada, że do platformy zgłoszonych zostanie ok. 350 projektów.
— Spośród nich chcemy wybrać 35. Wypracujemy dla nich model finansowy, prawny i komercjalizacji. Ponadto dla autorów oryginalnych przedsięwzięć przygotujemy spotkania z inwestorami lub pomożemy im w założeniu działalności i zdobyciu finansowania — mówi Paweł Borys. Igor Kaczmarczyk, prezes start-upu Amber Laboratories, chwali program. Spółka opracowała ekstrakt z bursztynu bałtyckiego, który zabija lekooporne bakterie, w tym gronkowca złocistego.
— Instrument jest bardzo potrzebny na wczesnym etapie rozwoju pomysłu na biznes. Ja takie wsparcie otrzymałem m.in. dzięki udziałowi w konkursie E(x)plory dla młodych naukowców. Ale wielu innowatorów nie może w nim wystartować ze względu na wiek. Program „Dobry pomysł” pomoże im zdobyć doświadczenie dotyczące transferu technologii, przygotowania modelu biznesowego i analizy konkurencji — przyznaje Igor Kaczmarczyk.
Wtóruje mu Natalia Szczepańska, szefowa spółki LogicSock, która wymyśliła skarpetki ułatwiające w warunkach domowych rehabilitację osób z płaskostopiem. Warto podkreślić, że problem z tym schorzeniem ma aż 30 proc. Polaków.
— „Dobry pomysł” to przewodnik, który poprowadzi innowatorów przez procesy biznesowe, z których nawet nie zdają sobie sprawy. Ja również korzystałam z usług doradczych finansowanych z funduszy UE, dzięki czemu dowiedziałam się m.in., jak stworzyć model biznesowy i biznesplan — dodaje Natalia Szczepańska.