Inter Groclin buduje fabrykę na Ukrainie

Dorota Kaczyńska
opublikowano: 2002-09-25 00:00

Inter Groclin Auto, producent wyposażenia i akcesoriów samochodowych, wybuduje fabrykę na Ukrainie w Użgorodzie. Koszt inwestycji wyniesie 10 mln EUR (40 mln zł).

Fabryka powstanie w nadgraniczny Użgorodzie, stolicy ukraińskiego Zakarpacia. Jej realizacją zajmie się spółka Groclin Karpaty, utworzona przez członków zarządu Inter Groclin Auto. Inwestycja została podzielona na dwa etapy. Pierwszy zakończy się we wrześniu 2003 r., drugi zaś w 2005 r.

W nowym zakładzie zatrudnienie znajdzie 2 tys. osób. Ostatni etap budowy zostanie zakończony w 2005 r., ale produkcja ruszy już pod koniec 2003 r.

— Zdecydowaliśmy się na budowę fabryki na Ukrainie ze względu na atrakcyjny, lokalny rynek pracy. Koszty produkcji w Polsce stale rosną, co sprawia, że coraz trudniej jest nam konkurować z firmami z krajów UE, korzystających z protekcjonistycznej polityki swoich rządów. Aby im sprostać, musimy szukać sposobów obniżenia kosztów produkcji. Do projektu zbudowania fabryki w Użgorodzie władze ukraińskie są nastawione przychylnie, bo w nowej fabryce zatrudnienie znajdzie 2 tys. osób — wyjaśnia Zbigniew Drzymała, prezes Inter Groclin Auto.

Fabryka Groclinu to największa polska inwestycja na Ukrainie. Jej uruchomienie sprawi, że wartość sprzedaży produktów spółki wzrośnie o 60-80 mln EUR rocznie.

Inter Groclin Auto istnieje od 1977 r. Jednym z głównych produktów spółki są poszycia i akcesoria do foteli samochodowych, głównie do aut luksusowych. Niemal cała produkcja Inter Groclin Auto jest kierowana na rynki UE. Ze względu na stosowanie zaawansowanej technologii obróbki skóry naturalnej, firma ma 12,5-proc. udział w produkcji poszyć skórzanych na rynku europejskim.

— Wobec dekoniunktury w branży motoryzacyjnej, dążymy do utrzymania obecnej pozycji firmy jako wiodącego producenta na rynku europejskim. Kraje, do których kierujemy nasze produkty, to Belgia (43 proc.), Szwecja (37 proc.), Francja (14,6 proc.), Holandia (3 proc.) i Niemcy (2 proc.). Decyzję o kierowaniu produkcji na eksport podjęliśmy w 1996 r., kiedy polski przemysł samochodowy rozwijał się dynamicznie — mówi Zbigniew Drzymała.

Inter Groclin Auto zaopatruje w akcesoria takie światowe koncerny samochodowe jak Volvo, Volkswagen, Mitsubishi i Renault.

Mimo ulokowania zakładu na Ukrainie, firma nie zamierza kierować swojego eksportu na rynki wschodnie. Produkty fabryki w Użgorodzie trafią na rynek Unii.