Kurs giełdowego portalu internetowego zniżkował wczoraj o ponad 2 proc. po publikacji spodziewanych, bardzo dobrych wyników finansowych w ubiegłym roku. Było tak, choć zdaniem analityków Interia osiągnęła trwałą zyskowność. Jednocześnie prognozowana wysoka dynamika rynku reklamy internetowej i usług sieciowych pozwala oczekiwać, że spółka utrzyma dynamikę przychodów również w tym roku. W ubiegłym wzrosły one o 50 proc. Dlaczego kurs spada? Rynek już dawno uwzględnił poprawę rezultatów spółki.
Realizacja zysków na akcjach Interii trwa od 12 stycznia, kiedy kurs wyznaczył historyczne maksimum na poziomie 32,3 zł. Od tego czasu trwa korekta, która zabrała około 20 proc. wartości akcji. Mimo to nadal Interia jest jedną z lokomotyw hossy wśród małych spółek. Od końca kwietnia ubiegłego roku, kiedy kurs wynosił 8 zł, do stycznia 2006 r. wartość tych akcji rosła nawet trzykrotnie. W tym czasie indeks szerokiego rynku WIG wzrósł o 46 proc.
Pięcioletnia kariera giełdowa portalu była pełna upadków i wzlotów. Spółka sprzedawała akcje w debiucie w 2001 r. po 23 zł. W lipcu 2002 r. spadły one zaledwie do 2,6 zł. Osłabienie gospodarki, bariery rozwoju internetu w Polsce oraz bessa giełdowa sprawiły, że inwestorzy przestali ufać spółce. Tym bardziej że jest ona trzecim według większości badań popularności serwisem i były obawy, czy utrzyma się na rynku. Interia udowodniła, że jest w stanie skutecznie konkurować. W efekcie trwa trend wzrostowy na tych akcjach od ponad 5 lat. Szczególnie w ostatnim czasie inwestorzy dyskontują dobre perspektywy branży internetowej i zdecydowaną poprawę wyników samej spółki. Ubiegły rok przyniósł zwieńczenie rozwoju portalu i pierwsze zyski z działalności. Rok 2005 spółka zamknęła przychodami ze sprzedaży wysokości 39,7 mln zł oraz zyskiem netto 2,16 mln zł.
Poza zwiększaniem przychodów z reklam spółka szuka szans w dywersyfikacji źródeł wpływów. Granica między mediami elektronicznymi, telewizją i telekomunikacją zaczyna się zacierać, co otwiera przed spółką znaczące możliwości. Wprowadza ona coraz większą paletę usług interaktywnych, głosowych, dostępu do internetu. W ocenie analityków kolejnym krokiem zwiększenia oferty portali dla użytkowników ma być chociażby płatna telewizja. Interia udowodniła, że nie chce zostawać w tyle za liderami rynku. Specjaliści wskazują jednocześnie, że dobrze by było, gdyby akcjonariusz spółki, RMF FM, bardziej wykorzystywał współdziałanie radia z internetem.