Internet będzie rósł do 2010 r.

ZŁO
07-11-2007, 00:00

Polski rynek internetu rośnie o prawie 18 proc. rocznie.

Polski rynek internetu rośnie o prawie 18 proc. rocznie.

Według badań biura badawczo-analitycznego DiS, opartych na analizie 60 największych podmiotów wyselekcjonowanych z listy ponad 300 kandydatów, rynek technik internetowych wzrósł w Polsce w 2006 r. o 17,9 proc., a więc zdecydowanie więcej niż rynek IT ogółem (8,9 proc.). Jednocześnie wartość rynku internetu wyniosła w 2006 r. 4,1 mld zł.

— Do 2010 r. będzie on rósł szybciej niż branża IT ogółem, niemniej jednak oba rynki, wskutek globalnej redukcji cen technologii, będą nieco spowalniały. Jednocześnie, dzięki upowszechnieniu internetu, dynamiki nabierze rynek e-biznesu — przekonuje Andrzej Dyżewski, właściciel biura DiS.

Panta rei

Internet jest pojęciem bardzo szerokim. Obejmuje zarówno usługi transmisji danych, ISP, jak i wszelkiego rodzaju serwisy. Według DiS, w najbliższych latach (do 2010 r.) krajowy rynek internetu będzie się rozwijał według kilku głównych punktów: dążenia we wszelkich niszach do koncentracji rynku u liderów, wzrostu wartości e-biznesu, wzrostu udziału segmentu usług dodanych, silnej zmienności mód panujących wokół korzystania z określonych tytułów i rodzajów serwisów.

— Internet jest obszarem zmieniającym się szybciej niż inne dziedziny informatyki. Pojawia się tu wiele zjawisk o dużej dynamice, które szybko rosną i niekiedy równie gwałtownie się marginalizują — zauważa Andrzej Dyżewski.

Miary e-biznesu

Jedną z miar biznesu prowadzonego przez internet jest wartość obrotów osiąganych na tym rynku. W takim ujęciu według badań DiS w 2006 r. w Polsce wolumen e-biznesu prowadzonego przez grupę 10 największych uczestników tego rynku przekroczył wartość 8 mld zł. Trzech jego uczestników koncentruje ponad 90 proc. obrotów. Są to: portal aukcyjny Allegro.pl (ponad 3,3 mld zł w Polsce w 2006 r.), grupa dwóch banków internetowych BRE Banku oraz Expander (pośrednictwo finansowe). Pozostałe 10 proc. obrotów koncentrują dwie giełdy energii, giełda przemysłu mięsnego i kilka sklepów z książkami, AGD i elektroniką. Pozostaje pytanie, ile rynku w ujęciu obrotowym koncentrują pozostałe banki, firmy pośrednictwa finansowego oraz ponad 13 tys. przedsiębiorstw, które według DiS prowadzą działalność handlową przez internet. Wartość obrotów na rynku e-biznesu w Polsce w 2006 r. jest szacowana na 16 mld zł, co oznacza, że stanowi on nadal niewiele, bo około 1,6 proc. PKB.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ZŁO

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Internet będzie rósł do 2010 r.