Internet przy kawie

Łukasz Łyczkowski
opublikowano: 23-05-2007, 00:00

Hot spoty umożliwiają swobodny dostęp do internetu poza biurem. Jednak zainteresowanie nimi nie wymusza zwiększania ich liczby.

Hot spoty umożliwiają swobodny dostęp do internetu poza biurem. Jednak zainteresowanie nimi nie wymusza zwiększania ich liczby.

Możliwość korzystania z internetu w kawiarni, podczas podróży służbowej czy w szkole jest znacznym ułatwieniem dla wielu osób. Jedynym warunkiem technicznym jest posiadanie notebooka z kartą WiFi oraz znalezienie się w zasięgu punktu dostępowego, zwanego hot spotem. Zależnie od miejsca, dostęp do usługi może być wolny lub płatny. W przypadku operatorów komórkowych opłaty za korzystanie z technologii WLAN mogą być wliczone w abonament internetu bezprzewodowego, realizowanego z wykorzystaniem innych technologii (np. HSDPA/UMTS, EDGE/GPRS)

— Korzystanie z hot spotów jest wliczone w cenę usługi Blueconnect— wyjaśnia Andrzej Ochocki, dyrektor, biura usług szerokopasmowych PTC, operatora sieci Era.

Jeżeli ktoś nie ma wykupionego abonamentu lub jeżeli usługę w punkcie dostępowym świadczy inny operator, można wykupić dostęp jednorazowy za pomocą wiadomości SMS lub karty zdrapki. Koszty jednorazowego korzystania średnio wynoszą około 10 zł za godzinę. Zdaniem Andrzeja Ochockiego, szacunkowa liczba hot spotów w Polsce wynosi kilka tysięcy. Lokalizację niektórych z nich można ustalić za pomocą wyszukiwarek. Hotspot.info ma zarejestrowanych w bazie 749 takich miejsc, z kolei baza hot.spots.pl liczy 1306 takich miejsc. Najwięcej hot spotów (382) zapewniła sobie Polska Telefonia Cyfrowa, m.in. poprzez wyłączność w restauracjach McDonald’s, KFC, Pizza Hut i Coffee Heaven. W przypadku innych operatorów liczby te wynoszą odpowiednio 208 (Orange) oraz 56 (Plus).

Zdaniem Zbigniewa Olesiaka z Polkomtela (operator sieci Plus), ze względu na ograniczone zainteresowanie technologią WLAN oraz wysokie koszty budowy profesjonalnych instalacji liczba hot spotów rośnie, ale w dość wolnym tempie. Wszyscy operatorzy zgodnie przyznają, iż w planach mają zwiększanie ich liczby — adekwatnie do popytu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Łyczkowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu