Intrall zaprasza do Rosji

Małgorzata Grzegorczyk
06-12-2010, 00:00

Polscy poddostawcy wejdą do parku maszynowego w Stawropolu, którego budowę wspiera rząd Putina.

Coraz bliżej przełomowej inwestycji zza wschodniej granicy

Polscy poddostawcy wejdą do parku maszynowego w Stawropolu, którego budowę wspiera rząd Putina.

Były szanse na mocny gospodarczy akcent podczas wizyty prezydenta Rosji Dmitrija Miedwiediewa. Miała zostać ogłoszona przełomowa dla Rosjan inwestycja firmy Intrall. Wydarzenie przesunięto o kilka tygodni, ale mamy najświeższe szczegóły o projekcie.

Pod klucz

Firma Intrall, która od 2003 r. do upadłości w 2007 r. produkowała samochody w dawnych zakładach Daewoo Motor Poland, chce w Polsce ponownie uruchomić centrum konstruktorskie oraz zakład produkcji prototypów i ograniczonych serii samochodów. Polski ośrodek będzie współpracować z rosyjską fabryką o mocach 60 tys. aut rocznie, która ruszy w 2013 r.

— Rząd Rosji udzieli gwarancji na 70 proc. inwestycji wartej 10,5 mld RUB (1 mld zł) — zapowiada Anatolij Lejrich (Anatoly Leyrikh), właściciel Intralla.

W ramach projektu powstanie cały park technologiczny: fabryka samochodów, zakłady poddostawców, zaplecze logistyczne. Władze Stawropolu doprowadzą do zakładu niezbędne media, a inwestorów na 20 lat zwolnią z podatku gruntowego i od zysku. Łącznie ma tam pracować 7,7 tys. osób, w tym 1500 specjalistów z innych regionów Rosji i zagranicy. Będą firmy z Azji i Europy, w tym z Polski.

— Chcemy dać szansę naszym polskim partnerom, z którymi Intrall współpracował w Lublinie. Możemy im zaoferować ponad 30-krotnie większe zamówienia. Władze Stawropolu podejmują się budowy parku technologicznego, a polskie firmy będą musiały tylko przywieźć maszyny i know-how. Złożyliśmy propozycje niektórym firmom, kilka już się zgodziło, część jest w trakcie podejmowania decyzji — mówi Anatolij Lejrich.

Z informacji "PB" wynika, że będzie to 12 przedsiębiorstw.

Nowa jakość

W polskim ośrodku RD może pracować kilkudziesięciu inżynierów. Będą konstruować i wytwarzać prototypy aut dostawczych i terenowych. Intrall ma m.in. prawo do produkcji czeskiego auta Praha. To będzie jeden z pierwszych modeli, ale nie jedyny, bo Rosjanie chcą jednocześnie produkować kilka typów pojazdów.

— W Polsce będą produkowane małe serie, po 2,5-5 tys. samochodów. Jeśli osiągną sukces, będziemy je produkować w fabryce w Rosji — zapowiada Anatolij Lejrich.

Nowa inwestycja nie będzie zlokalizowana na terenach postoczniowych, co było rozważane wcześniej.

— Zdecydowaliśmy, że będzie to inwestycja typu greenfield. Zastanawiamy się nad województwem zachodniopomorskim ze względu na: duży zasób wykwalifikowanej siły roboczej, kadrę inżynierską, szkoły wyższe, bliskość portu morskiego, a głównie chęć władz lokalnych do stworzenia korzystnych dla inwestorów warunków. Decyzja o lokalizacji zapadnie, gdy podpiszemy list intencyjny. W Polsce są dziś dostępne mechanizmy wspierania, jakich nie było w 2003 r. Chcemy skorzystać z tej pomocy — twierdzi Anatolij Lejrich.

— To modelowy przykład współpracy dla obu krajów, zaawansowana technologicznie inwestycja — podkreśla Jekaterina Beliakowa, przedstawiciel handlowy Federacji Rosyjskiej w Polsce.

Firma na pewno nie wróci do Lublina, gdzie od 2007 r. prokurator Piotr Komotajtis prowadzi śledztwo przeciwko Piotrowi Mazurowi, Bożenie Muszyńskiej i Stanisławowi Szelestowowi. Ten ostatni to były prezes Intrall Polska, który pokieruje nową fabryką. Kategorycznie nie zgadza się z zarzutami. Od 2009 r. przedstawiciele Intralla proszą polski rząd o przeprowadzenie niezależnego śledztwa w sprawie przyczyn zaprzestania działalności firmy w Lublinie. Na razie — bezskutecznie.

Odwrócą zły los

Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych

Inwestycja Intralla jest bardzo ważna, bo po niepowodzeniach tej firmy w Lublinie nie było w Polsce żadnego znaczącego rosyjskiego projektu. To będzie pierwsza od lat duża rosyjska inwestycja w Polsce. Po niej przyjdą kolejne. Mam nadzieję, że w ciągu kilku tygodni ogłosimy oficjalnie tę

inwestycję i podpiszemy list intencyjny pomiędzy firmą Intrall, Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych a marszałkiem województwa zachodniopomorskiego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Intrall zaprasza do Rosji