Czytasz dzięki

Inuru świeci na polskim kapitale

opublikowano: 04-06-2020, 22:00

Aria zainwestowała 10 mln zł w niemieckiego producenta niecodziennych etykiet. Pomoże mu wejść na rynek nasz i regionu.

W marketingu liczy się… widoczność. Technologiczna spółka Inuru z Berlina, by spełnić ten warunek, sięgnęła po technologię. Jej konceptem zainteresowały się Coca-Cola i Disney. Ich zainteresowanie podzielił również rodzimy fundusz Aria Private Equity, inwestując w projekt przedsiębiorców o polskich korzeniach 10 mln zł.

Marcin Ratajczak (z prawej) i Patrick Barkowski, założyciele
niemieckiej firmy Inuru, mają pomysł na to, jak wyróżnić produkt wśród oferty
konkurentów. Proponują świecące i migające etykiety oraz oznaczenia. Zakręciło
się wokół nich od inwestorów, także z Polski.
Zobacz więcej

BŁYSZCZĄCY BIZNES:

Marcin Ratajczak (z prawej) i Patrick Barkowski, założyciele niemieckiej firmy Inuru, mają pomysł na to, jak wyróżnić produkt wśród oferty konkurentów. Proponują świecące i migające etykiety oraz oznaczenia. Zakręciło się wokół nich od inwestorów, także z Polski. Fot. ARC

Jest to jego największa transakcja i pierwsza przeprowadzona z zagraniczną spółką technologiczną. Inuru tworzy opakowania i etykiety, które świecą w reakcji np. na dotyk czy dźwięk. Wykorzystuje do tego opatentowaną technologię OLED, która według przedsiębiorców „pozwala wytwarzać światło tak cienkie, że można je zintegrować z dowolną powierzchnią”. Poza opakowaniami w grę wchodzą m.in. plakaty, ulotki, książki, odzież i urządzenia elektroniczne.

— Wartość globalnego rynku inteligentnych elektronicznych opakowań sięga 55 mln USD. W 2030 r. będzie to aż 895 mln USD — szacuje Dariusz Lewandowski, prezes Arii.

Nabywcą świecącego rozwiązania Inuru jest m.in. Coca- -Cola. Po produkt sięgnęła już dwukrotnie.

— Razem z Inuru przygotowaliśmy pierwsze w historii świąteczne butelki Coca-Coli ze świecącym logo na etykiecie, które trafiły po choinkę do pracowników z centralnej i wschodniej Europy. Drugi projekt dotyczył partnerstwa z Disneyem. Tym razem współpracowaliśmy na znacznie większą skalę. Firma Inuru jest odważna, elastyczna i szybko adaptuje swoje działania do nowych projektów — mówi Georgi Blaskov, menedżer zarządzający marką w Coca-Cola Bułgaria.

Zdaniem Marcina Ratajczaka, współwłaściciela i prezesa Inuru,każda przełomowa technologia musi zapewniać komfort jej użytkowania. Od twórców wymaga to jednak przełamania barier związanych z jednostkowym kosztem produkcji i nakładami inwestycyjnymi.

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Pracowaliśmy nad tym osiem lat. Udało się — podkreśla szef Inuru, który biznes rozwija ze wspólnikiem Patrickiem Barkowskim, dyrektorem ds. technologii.

Zainteresowanie rozwiązaniem ich firmy wykazali także odbiorcy z sektora poligrafii i opakowań: All-4-Labels, Eberl Print, Prillution i Karl Knauer. Spółka Inuru powstawała z finansowym wsparciem polskich aniołów biznesu. Na pierwszą fazę prac otrzymała ponad 1 mln zł. Później pieniądze przekazali również zagraniczni inwestorzy — przedstawiciele akceleratora TechStars i koncernu Merck. 10 mln zł pozyskane od Arii przeznaczone zostanie na dostosowanie rozwiązania do potrzeb kolejnych branż, zwiększenie produkcji i ekspansję na nowe rynki. Firma poszuka klientów m.in. w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce. W kraju firma zleca już część produkcji.

Ciekawostka: założyciele Inuru mają polskie korzenie, ich rodzice wyemigrowali do Berlina w latach 80. XX w. Marcin Ratajczak prowadził w Polsce dwa biznesy — produkcję łódek rekreacyjnych i pozyskiwanie fachowców do niemieckich firm. Aria Private Equity natomiast ma już w portfelu polskie spółki: Software Development Academy, Livespace, Survicate czy Senuto. Menedżerowie funduszu zdecydowali się także na samodzielną komercjalizację odkupionej od rodzimych naukowców technologii budowy domów bez zaprawy murarskiej firmowanej jako System 3E, w którą 5 mln zł zainwestował piłkarz Grzegorz Krychowiak. Transakcja z Inuru jest elementem strategii rozszerzenia działalności inwestycyjnej na rynki centralnej Europy, Skandynawii, Niemiec i Austrii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane