Invest-Bank stawia na usługi elektroniczne
Poznański bank umożliwi zakupy w wirtualnym sklepie Polsatu i Optimusa
Invest-Bank zamierza odegrać jedną z pierwszoplanowych ról na rynku bankowości elektronicznej w Polsce. Na 2001 rok przewidziano m.in. wdrożenie obsługi klientów przez Internet, telefonię komórkową (WAP, SMS) i platformę cyfrową Polsatu.
Rozwinięcie obsługi klientów z wykorzystaniem nowoczesnych kanałów dystrybucji to dla Invest--Banku podstawowe wyzwanie w 2001 roku.
Produkty i sieć
Invest-Bank zamierza rozbudowywać ofertę. Do niedawna IB oferował tylko depozyty terminowe i kredyty samochodowe. Według kierownictwa banku, potrzebna jest mu sieć 250-300 oddziałów (obecnie ma ich 122), które zaoferują szeroką gamę produktów. Szybkość rozwoju sieci ma zależeć przede wszystkim od tempa, w jakim Invest-Bank będzie „przenosił się” (elektronicznie) do domu klienta. Zdaniem Alfreda Brodzkiego, prezesa zarządu Invest-Banku, mariaż z telewizją Polsat stwarza realne podstawy skutecznej realizacji tych planów.
— Korzystając z obecności w grupie kapitałowej Polsatu, chcemy powiązać nasze usługi z innymi oferowanymi na platformie cyfrowej. Jedną z nich może być umożliwienie dokonywania zakupów w e-markecie — należącym do Polsatu i Optimusa sklepie internetowym, który już od wiosny rozpocznie działalność na platformie cyfrowej Polsatu — tłumaczy Janusz Kaliszyk, pierwszy wiceprezes poznańskiej instytucji finansowej.
W realizacji swoich celów, związanych z bankowością elektroniczną, Invest-Bank, oprócz platformy cyfrowej Polsatu, zamierza wykorzystać Internet i telefonię komórkową (WAP oraz SMS).
Na razie jednak zdecydowanym liderem w dziedzinie bankowych usług elektronicznych w Polsce jest inna poznańska instytucja finansowa — WBK, która kontroluje około 30 proc. tego rynku. WBK realizuje program inwestycyjny związany z rozwojem instrumentów bankowości elektronicznej o wartości 100 mln USD (około 420 mln zł).
Innym z celów Invest-Banku w 2001 roku ma być bliższe powiązanie usług bankowych z ubezpieczeniowymi, wzorem rynku niemieckiego.
— Wprawdzie już dziś bank oferuje ubezpieczenia do konta osobistego oraz kredytów, ale w 2001 roku ten segment usług zostanie znacznie wzmocniony, aby klient w naszych placówkach mógł korzystać z szerokiej oferty finansowej, znacznie wykraczającej poza klasyczną bankowość — opowiada Janusz Kaliszyk.
Miejsce na rynku
Oprócz sieci 122 oddziałów, Invest-Bank dysponował na koniec 2000 roku w całej Polsce 59 bankomatami. Ostatnie opublikowane przez bank wyniki finansowe po pierwszym półroczu 2000 roku wskazywały, że wynik na działalności bankowej wyniósł 78,3 mln zł, a suma bilansowa przekroczyła 2 mld zł. Współczynnik wypłacalności banku sięgnął 15,2 proc. Na koniec listopada 2000 fundusze własne Invest-Banku wynosiły ponad 290,1 mln zł. Według agencji badania rynku SMG KRC, Invest-Bank był we wrześniu 2000 roku na szóstym miejscu wśród banków w Polsce pod względem liczby klientów posiadających lokaty złotowe i na 10 pod względem liczby klientów posiadających kredyt bankowy (nie licząc kredytu w ramach ROR). Invest-Bank jest natomiast na drugim miejscu (po PKO BP) na rynku kredytów samochodowych, z udziałem kształtującym się na poziomie 12,25 proc.