Spółka portfelowa MCI Management — Invia.cz szybko pnie się w górę. Lider na internetowym rynku turystycznym odnotowuje dynamiczny wzrost dzięki sprzężeniu trzech czynników: sprawnego zarządzania, rozwoju rynku e-commerce oraz strategii dynamicznej regionalizacji.
Droga do sukcesu
Spółka powstała w 2002 r. i bardzo szybko stała się lideremna rynku dystrybucji pakietów turystycznych przez internet w Czechach. Kluczem do sukcesu okazał się model biznesowy, polegający na dystrybucji oferty touroperatorów przez internet, oraz zaawansowana technologia, zaprojektowana specjalnie do obsługi działalności spółki. Pozwoliło to wyjść naprzeciw oczekiwaniom klienta, który chciałby nie tylko dobrego produktu turystycznego, ale też odpowiedniej prezentacji oferty i sprawnej obsługi w trakcie dokonywania zakupu. Nowoczesna technologia zapewniła Invii zarówno bardzo szybki wzrost przychodów, jak i szybkie osiągnięcie wysokiej rentowności.
Po osiągnięciu dominującej pozycji w Czechach spółka rozpoczęła ekspansję międzynarodową — weszła organicznie na rynek słowacki i węgierski. Invia rozwinęła również kompetencje w zakresie fuzji i przejęć — w 2009 r. przejęła jednego z głównych konkurentów na rynku macierzystym — NetTravel, a dwa lata póżniej wykupiła pakiet przejmujący kontrolę nad giełdową spółką TravelPlanet w Polsce. Od tego momentu TravelPlanet zauważalnie poprawił swoje wyniki.
— Naszym celem jest zbudowanie przedsiębiorstwa posiadającego wiodącą pozycję w regionie, wykorzystującego synergię, duży potencjał wzrostu rynku oraz korzyści wynikające ze skali działania. Budowa dominującego gracza na rynku CEE oraz CIS w zakresie dystrybucji pakietów turystycznych przez internet jest elementem długofalowej strategii — mówi Sylwester Janik, członek zarządu MCI Management. Następnym obszarem ekspansji Invii jest Rosja. Spółka nie wyklucza również dalszych przejęć. Invia.cz współpracuje z ponad trzystoma touroperatorami w samych Czechach.
Wsparcie funduszu
Spółka nabrała jeszcze większego rozpędu po tym, jak fundusz MCI TechVentures, zarządzanyprzez MCI Management, zainwestował w jej rozwój w roku 2008. Fundusz aktywnie wspiera spółkę w realizacji strategii ekspansji na rynku międzynarodowym oraz ułatwia dostęp do rynku kapitałowego. Zgodnie ze swoją zasadą działania oraz najlepszymi wzorcami MCI dostarcza więc coś więcej niż tylko kapitał — również wiedzę i doświadczenie, które są niezbędne do realizacji ambitnych planów rozwojowych.
Przyszłość
Swoją przyszłość Invia wiąże z planami dalszej regionalizacji — z gracza na lokalnym rynku czeskim spółka przekształciła się w platformę ekspansji międzynarodowej z silnie rozwiniętymi kompetencjami w obszarze fuzji i przejęć. Potencjał spółki zwiększa stale rosnący rynek e-commerce i m-commerce. Coraz więcej osób kupujących wyjazdy turystyczne robi to — dla wygody, oszczędności czasu i pieniędzy — przez internet.
Mając ugruntowaną pozycję na rynku środkowoeuropejskim, wysoki poziom rentowności oraz wsparcie funduszu, Invia może śmiało myśleć o wchodzeniu na kolejne rynki w modelu, który ma ponaddziesięcioletnią, potwierdzoną historię rozwoju. Główną ofertą Invii pozostaną pakiety turystyczne.