Inwestor, a potem giełda

Wiktor Szczepaniak
16-03-2005, 00:00

Dystrybutor bakalii szybko zwiększa rentowność, kokietuje inwestorów i zamierza przejmować.

Sporo dzieje się w największej w Polsce firmie bakaliowej. Po restrukturyzacji w 2004 r. trzykrotnie zwiększyła rentowność netto (z 1,3 do 3,9 proc.). Porządki w firmie były konieczne, bo szefowie przygotowują ją do debiutu giełdowego, który mógłby nastąpić już w 2006 r.

— W wejściu na giełdę pomoże nam fundusz private equity, który wkrótce obejmie 20 proc. udziałów — mówi Marian Owerko, prezes i jeden z sześciu współwłaścicieli Uno Fresco Tradex (UFT).

Zarząd prowadzi rozmowy z dwoma zainteresowanymi funduszami. Rozstrzygnięcie ma nastąpić do końca maja. Prezes zapewnia, że spółka jest gotowa wejść na giełdę nawet wtedy, gdyby nie udało się jej pozyskać inwestora.

Szersze portfolio

UFT wybiera się na giełdę nie tylko po to, by umocnić pozycję w rynku bakalii.

— Chcemy rozszerzyć portfolio o nowe kategorie produktów. Są jeszcze w Polsce atrakcyjne segmenty branży spożywczej, w których brak jest zdecydowanego lidera — tłumaczy Marian Owerko.

Pieniądze z giełdy pomogłyby więc m.in. w sfinansowaniu akwizycji oraz rozwoju nowych linii produktowych.

UFT nie zamierza jednak zaniedbywać rynku bakalii. Zamierza brać aktywny udział w jego dalszej konsolidacji (działa na nim około 200 firm). Prowadzi w tej sprawie rozmowy z kilkoma. Apetyt na przejęcia zgłaszało jednak więcej firm, m.in. Ziołopex oraz giełdowa Atlanta. Rywalizacja nie będzie więc łatwa.

Najpierw dystrybucja

UFT zamierza w tym roku utworzyć dwie spółki. Jedna zbuduje pod Warszawą centrum logistyczne za 10-12 mln zł. Druga zajmie się zbieraniem zamówień od małych i średnich sklepów spożywczych dla hurtowni. Obie będą świadczyć usługi nie tylko dla UFT, ale także dla innych firm z branży, co pozwoli na obniżenie kosztów dystrybucji.

Przychody firmy mają wzrosnąć ze 123 mln zł w 2004 r. do 135-140 mln w tym. Motorami wzrostu będą m.in. nowe kontrakty podpisane z dystrybutorami krajowymi i zagranicznymi, m.in. Żabką, Lidlem i Kauflandem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Inwestor, a potem giełda