Jak firmy zamierzają chronić się przed hakerami

opublikowano: 15-12-2020, 11:48

Pracownicy korzystający z internetu są coraz uważniejsi, ale firmy muszą jeszcze sporo inwestować w cyberbezpieczeństwo.

Co piąta firma w Polsce z powodu pandemii COVID-19 zwiększyła budżet na cyberbezpieczeństwo. Najwięcej pieniędzy przeznaczono na zakup nowych rozwiązań ochronnych i licencji na narzędzia zabezpieczające środowisko pracy w domach pracowników. To było konieczne, bo na skutek obostrzeń wprowadzanych dla walki z epidemią koronawirusa 84 proc. pracodawców skierowało do pracy zdalnej więcej pracowników niż wcześniej. Taki wynik przynosi badanie przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Fortinet.

Mimo, że w 54 proc. ankietowanych firm praca zdalna nie była wcześniej praktykowana, to jednak udało im się płynnie wdrożyć ten tryb wykonywania służbowych obowiązków, bez konieczności specjalnego dostosowania się do zmian. W 23 proc. firm proces ten trwał krócej niż tydzień. Jednocześnie co trzeci respondent (34 proc.) musiał wprowadzić w związku z tym niewielkie poprawki w swoich dotychczasowych zasadach bezpieczeństwa IT.

Nowe podejście

Do cyberbezpieczeństwa zaczęto przykładać większą wagę niż kiedyś, przy czym nie jest to zjawisko związane wyłącznie z funkcjonowaniem w warunkach obecnej pandemii. Eksperci Fortinet zauważają, że osoby zasiadające w zarządach firm obecnie bardziej doceniają znaczenie ochrony przed zagrożeniami dla ciągłości biznesowej. Łącznie 88 proc. respondentów przyznało, że jest to dla szefostwa rzecz priorytetowa lub przynajmniej istotna.

– Widzimy dużą zmianę. Według badania, które przeprowadziliśmy w 2017 r., tylko 31 proc. ankietowanych było zdania, że cyberbezpieczeństwo jest traktowane przez zarządy priorytetowo. Na szczęście ten sposób myślenia zmienia się, co jest bardzo ważne zwłaszcza obecnie, gdy praca zdalna stworzyła kolejne wyzwania w tej kwestii – ocenia Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce.

W badanych firmach zwiększył się nacisk na przeprowadzanie przeglądów procesów zabezpieczających przed cyberzagrożeniami. Wzrosły też oczekiwania kierownictwa co do częstotliwości raportowania działań związanych z bezpieczeństwem. Zaczęto wydawać więcej pieniędzy na podniesienie jego poziomu, w tym nie tylko na inwestowanie w systemy IT, ale też na szkolenia pracowników.

Nowe rozwiązania i usługi ochronne wprowadzane ostatnio w firmach to najczęściej firewalle i oprogramowanie antywirusowe. Takie inwestycje przeprowadzono u 51 proc. respondentów. Najmniej pieniędzy firmy wydzielają na zatrudnianie pracowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. W tym roku w budżetach na cyberbezpieczeństwo wydatki przeznaczane na rekrutację takich specjalistów stanowiły 5 proc., podczas gdy w 2017 r. – 12 proc. W tym okresie na pierwszym miejscu były i wciąż pozostały inwestycje w modernizację rozwiązań zabezpieczających oraz zakup nowych systemów i usług. Stanowiły one średnio połowę wszystkich wydatków, które przedsiębiorstwa wydzielały na ochronę przed cyberatakami.

Z ankiety wynika, że modernizacja zabezpieczeń będzie najważniejszym z priorytetów na liście wydatków przeznaczanych na cyberbezpieczeństwo.

Jeszcze wiele do zrobienia

– Pierwsze koty za płoty, można by rzec, ale jeszcze sporo przed nami. Firmy wdrożyły już rozwiązania konieczne do tego, aby móc uruchomić zdalną pracę. Natomiast zapewnienie bezpieczeństwa jest procesem ciągłym – tak Jolanta Malak komentuje wskazany priorytet.

Podkreśla przy tym, że dbałość o bezpieczeństwo IT jest obecnie trudniejsza niż kiedyś, co wynika m.in. z rosnącej liczby cyberataków.

– W tym roku zaobserwowaliśmy, że ich statystyki były wprost proporcjonalne do fali zakażeń COVID-19 w różnych krajach. Kiedy rosła krzywa zachorowań, zwiększała się liczba ataków na użytkowników internetu. W większości przypadków był to zwykły phishing. Z biegiem czasu podejmowane działania w firmach, w tym szkolenia dla pracowników, zwiększyły ich uwagę na to, co zatrudnieni robią w sieci. Wprowadzono rozwiązania, które bardziej zabezpieczały przed przestępcami, np. pocztę służbową. To jednak nie wystarcza, modernizacja systemów ochronnych jest nadal przed nami – wyjaśnia Jolanta Malak.

Podkreśla, że 21 proc. firm ma zamiar utrzymywać pracę zdalną – albo całkowicie, albo częściowo.

Weź udział w konferencji online “Umowy wdrożeniowe na systemy IT - aspekty prawne i praktyczne”, 9-10 marca 2021 >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane