Jak korzystać z AI w rekrutacji

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-12-22 20:00

Prawie połowa badanych pozytywnie ocenia zastosowanie sztucznej inteligencji we wstępnej selekcji kandydatów do pracy. Nie chcieliby jednak, aby przesądzała ona o wyborze.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak Polacy oceniają wykorzystanie AI w rekrutacji?
  • Czy AI powinna samodzielnie decydować o wyborze kandydatów do pracy?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji cieszą się wśród firm rosnącą popularnością. Wspierają one pracowników w codziennych obowiązkach i zwiększają efektywność ich pracy. Tak jest również w działach HR, w których AI wykorzystywana jest na różnych etapach rekrutacji - przykładowo pomaga zautomatyzować wstępną selekcję kandydatów. Ten obszar zastosowania sztucznej inteligencji budzi jednak wśród Polaków wiele kontrowersji. Potwierdza to badanie Pracuj.pl pt. „Wpływ technologii na pracę i rekrutację”. 40 proc. ankietowanych pozytywnie ocenia wykorzystanie AI w automatyzacji wstępnej selekcji kandydatów, ale już 25 proc. ma wobec tego procesu obawy. Dotyczą one przede wszystkim możliwości popełnienia przez nią błędów lub zbyt mechanicznego podejścia do oceny kompetencji.

Jeszcze większe wątpliwości Polaków budzi powierzenie sztucznej inteligencji funkcji decyzyjnych. Okazuje się, że znaczna część respondentów nie chce, żeby przesądzała ona o wyborze kandydatów do pracy. Negatywnie na temat takiego zastosowania sztucznej inteligencji wypowiedziało się aż 41 proc. respondentów. Natomiast 24 proc. badanych popiera takie rozwiązanie.

Warto zwrócić uwagę na to, że 38 proc. respondentów pozytywnie wypowiada się na temat wykorzystania AI w rekomendacji kandydatów do finalnego etapu rekrutacji, o ile ostateczne zdanie należy do pracodawcy. To oznacza, że według ankietowanych sztuczna inteligencja powinna pełnić funkcje wyłącznie doradcze, a nie decyzyjne.

- Technologia w procesie rekrutacyjnym powinna przede wszystkim ułatwiać życie, zarówno kandydatom, jak i rekruterom, eliminując zbędne bariery i przyspieszając procesy. Kluczowe jest jednak, aby te narzędzia były przyjazne, intuicyjne i godne zaufania. Zespoły odpowiedzialne za wdrażanie technologii muszą dbać o to, by nie budziły one obaw ani nie naruszały prywatności użytkowników. Transparentność, etyka i odpowiedzialność w projektowaniu oraz wdrażaniu technologii rekrutacyjnych są niezbędne, aby kandydaci i rekruterzy mogli z nich korzystać z pełnym zaufaniem, wiedząc, że ich prawa są chronione – mówi Piotr Pawlak, projektant produktu w Pracuj.pl.

Z badania wynika, że działy HR wykorzystują sztuczną inteligencję również w przygotowywaniu zadań rekrutacyjnych. 9 proc. respondentów przyznało, że AI pomaga im właśnie w takich działaniach. W tym obszarze AI wspiera obowiązki człowieka, ale go nie zastępuje.