Jak kryzys zmienia nawyki zakupowe klientów

Marta Maj
opublikowano: 2023-08-09 20:00

Niektóre kategorie produktów Polacy wolą nabywać stacjonarnie, a inne częściej zamawiają online. Jakie są preferencje konsumentów?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie produkty Polacy częściej kupują online, a jakie stacjonarnie
  • jak kryzys zmienia podejście konsumentów do wydatków
  • w których grupach wiekowych szczególnie widać ten wpływ
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Prawie połowa (49 proc.) kupujących, których budżety domowe zostały dotknięte przez kryzys gospodarczy, przyznaje, że zaczęła wydawać mniej niż zazwyczaj – wynika z raportu firmy Elavon. Dotyczy to szczególnie grupy wiekowej 55-64 lat, wśród której aż 57 proc. deklaruje konieczność ograniczenia zakupów. Aż 44 proc. Polaków nie przewiduje zmian w wydatkach w ciągu najbliższych trzech miesięcy, natomiast dwóch na pięciu spodziewa się wzrostu kosztów. Jednocześnie tylko jeden na sześciu ankietowanych (16 proc.) uważa, że wyda mniej w porównaniu do poprzednich miesięcy. W jaki sposób obecnie kupują Polacy?

Zależnie od produktu

W niektórych kategoriach sprzedaży dominują sklepy stacjonarne, a w innych króluje internet. Z raportu firmy Elavon wynika, że aż 86 proc. Polaków robi zakupy spożywcze głównie w sklepach, a jedynie 2 proc. korzysta w tym celu z internetu. Stacjonarnie kupujemy także artykuły do domu (odpowiedziało tak 64 proc. ankietowanych) oraz produkty kosmetyczne (45 proc.). Jeśli chodzi o meble i dekoracje - 40 proc. respondentów kupuje je w punktach sprzedażowych, a tylko 16 proc. korzysta w tym celu z internetu.

Sklepy stacjonarne wciąż dominują, ale w niektórych kategoriach internet staje się coraz popularniejszym kanałem zakupowym. Tak jest np. w przypadku sprzętu elektronicznego i gadżetów - już 40 proc. konsumentów nabywa je głównie online, podczas gdy 27 proc. z nich robi to stacjonarnie. Co więcej, aż 43 proc. Polaków kupuje przez internet zabawki i gry, a 38 proc. tam, gdzie w danym momencie „jest to najwygodniejsze”.

Co w przypadku ubrań, butów i akcesoriów? Ponad jedna trzecia (35 proc.) badanych kupując te produkty kieruje się najwygodniejszą opcją w danym momencie, natomiast 34 proc. konsumentów robi to w sklepach fizycznych. Nieco mniejsza liczba klientów korzysta w tym celu z internetu (31 proc.).

Świadomi wydatków

Jak czytamy w raporcie Elavon, kryzys sprawił, że coraz większa część konsumentów (obecnie 37 proc.) jest bardziej świadoma swoich wydatków. Dotyczy to przede wszystkim młodszych grup wiekowych (18-34 lata), wśród których aż 43 proc. wykazuje dużą uważność w tym obszarze. Tezę tę potwierdza to, że blisko połowa (47 proc.) badanych, którzy stali się bardziej świadomi wysokich kosztów życia, zaczęła rezerwować loty z większym wyprzedzeniem niż zazwyczaj. Co ciekawe, ta sama grupa ankietowanych przyznaje, że zamierza rzadziej podróżować samolotem.

– Zmieniające się nawyki zakupowe Polaków są fascynującym zjawiskiem. Z jednej strony widzimy, że rośnie popularność zakupów online w niektórych kategoriach, takich jak zabawki, gry, elektronika i gadżety, podczas gdy w obszarze takim jak zakupy spożywcze sklepy stacjonarne wciąż dominują. Te wnioski są niezwykle cenne, ponieważ pomagają lepiej zrozumieć potrzeby klientów – mówi Rafał Gołębiewski, dyrektor ds. małych i średnich firm na Polskę, Niemcy i kraje nordyckie w firmie Elavon.