Jak nie przekreślić szans na kredyt

opublikowano: 17-10-2017, 22:00

Częste porównywanie ofert w bankach może skończyć się odmową finansowania dla przedsiębiorcy.

Konsultanci bankowi to wciąż podstawowe źródło informacji o ofertach finansowania, również dla firm. Jednak warto pamiętać, że w celu wyliczenia zdolności kredytowej konsultant sprawdzi przedsiębiorcę w bazie Biura Informacji Kredytowej (BIK). A każde pytanie przesłane do BIK obniża scoring kredytobiorcy.

— Zapytania kredytowe widnieją w bazie przez rok, ale to od konkretnego banku zależy, jak długo taki wpis będzie brał pod uwagę — zwykle jest to od jednego do trzech miesięcy. Zdarza się jednak, że pytanie nawet sprzed pół roku przekreśli szanse na kredyt — mówi Paweł Mazur z ANG Biznes.

Tłumaczy, że podobne wpisy dla banków są istotne z kilku względów. Po pierwsze — dane o wzięciu kredytu nie są przesyłane natychmiast, a duża liczba pytań może oznaczać, że klient chce szybko zaciągnąć pożyczki w kilku instytucjach, tak żeby informacje o tym nie zdążyły zapisać się w BIK. Pracownicy banków mogą również uznać, że klient dostał odmowy w pozostałych instytucjach, dlatego nadal szuka możliwości.

— Najlepiej więc nie przekraczać trzech zapytań o kredyt w miesiącu. Nie oznacza to oczywiście, że bez żadnych konsekwencji można sprawdzać co miesiąc w trzech bankach możliwości uzyskania kredytu — to także będzie źle wyglądało w raporcie z BIK — mówi Paweł Mazur.

Jego zdaniem, oprócz zapytań kredytowych na historię w BIK mają wpływ informacje o spłaconych albo niespłaconych kredytach, zaciągniętych ratach czy systematycznej realizacji zobowiązań. Dlatego punktację można poprawić, biorąc choćby jakikolwiek sprzęt na raty i solidnie go spłacając.

— Dzięki temu udowadniamy, że jesteśmy w stanie regulować zobowiązania systematycznie i otrzymujemy za to punkty do scoringu w BIK. Pamiętajmy, że czysta historia kredytowa też nie jest atrakcyjna dla banku, bo nic nie mówi o zdolności do spłaty rat — dodaje ekspert.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Jak nie przekreślić szans na kredyt