Jak ogłosić neutralność

Rafał Kerger
20-12-2005, 00:00

Jak skonstruować umowę handlową, by premia pieniężna wypłacona kontrahentowi była wolna od VAT?

Premie pieniężne w handlu za osiągnięcie określonego pułapu zakupów, zwane również bonusami, mogą być de facto nieovatowane (fachowo: premie mogą być potraktowane jako zdarzenie neutralne dla rozliczenia VAT). Tę — bądź co bądź — przełomową tezę wygłosił w tekście „Trzy postacie premii pieniężnej“ („Puls Biznesu“ z 13 grudnia) Michał Zwyrtek z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.

W czym problem

Poruszamy ten temat jeszcze raz na prośbę Karola Jasnego z Cementowni Warta w Trębaczowie, który zapytał nas podczas dyżuru reporterskiego „Pulsu Biznesu”, jak korzystne dla przedsiębiorców rozwiązanie wcielić w życie.

Podstawowe warunki są dwa.

Po pierwsze, aby nie zaprzątać sobie głowy podatkiem od towarów i usług przy udzielaniu premii za dobrą współpracę nabywcy przez producenta, hurtownika lub usługodawcę, umowa handlowa nie powinna być zawarta na konkretną transakcję. Niech odnosi się do określonego okresu rozliczeniowego — podobne kontrakty przedsiębiorcy zawierają najczęściej na kwartał lub rok.

Po drugie — odbiorca usług lub towarów nie może zobowiązać się w umowie do kupna określonej ich ilości.

Sposób w przypisie

Następnym krokiem w formułowaniu umowy handlowej, która przyjazna będzie nieovatowanym bonusom, jest zawarcie w niej odwołania do załącznika. W nim sprzedawca określi, na jakich zasadach bonusy będą przyznawane. Wystarczy na przykład stwierdzić, że odbiorca, którego zamówienie przekroczy 150 tysięcy złotych obrotu, jest uprawniony do premii pieniężnej wysokości 3 proc. Uwaga! Ważne jest słowo „uprawniony”, które sprzedawcę formalnie do niczego nie zobowiązuje. Może on premię wypłacić, ale wcale nie musi.

— Oczywiście Ministerstwo Finansów nie pochwala takich praktyk. Jest zdania, że bonusy nie są neutralne w rozliczeniu VAT, ale takiego rozwiązania nie można się bać, bo da się je obronić przed organami skarbowymi. Jeśli umowa jest odpowiednio skonstruowana — przedsiębiorca, który premię wypłaca, nie otrzymuje w zamian od swoich nabywców ekwiwalentnych świadczeń (czyli zobowiązań). A więc przyznanie premii to działanie uznaniowe — komentuje swój pomysł Michał Zwyrtek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Kerger

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Jak ogłosić neutralność