Rekrutacja jest wyzwaniem nie tylko dla potencjalnych pracowników, ale również dla firm. Rekruterzy muszą zweryfikować kwalifikacje kandydatów, którzy nie zawsze podają prawdziwe informacje w dokumentach aplikacyjnych lub podczas rozmowy o pracę. Agencja Grafton Recruitment postanowiła sprawdzić, czy Polacy oszukują podczas ubiegania się o pracę. Z badania wynika, że 24 proc. respondentów przyznało się do kłamstwa podczas rozmowy rekrutacyjnej. Pozostali zapewnili, że zawsze mówili prawdę.
- Kandydaci czasem obawiają się, że bez podkoloryzowania swojego CV nie będą w stanie przyciągnąć uwagi rekruterów, zwłaszcza gdy wymagania na stanowisko wydają się im zbyt wygórowane. Podawanie nieścisłych informacji nie przynosi nic dobrego, to błędne koło. Kiedy osoby ubiegające się o pracę podają nieprawdziwe informacje podczas procesu rekrutacji, pracodawcy mierzą się potem z problemem niedopasowania kompetencji do rzeczywistych zadań – mówi Katarzyna Kulik–Kiernoz, ekspert ds. rekrutacji w Grafton Recruitment.
Do jakich kłamstw przyznali się ankietowani? Kandydaci najczęściej koloryzowali swoje umiejętności językowe – na tę odpowiedź wskazało 49 proc. badanych. 35 proc. respondentów kłamało na temat posiadanych umiejętności technicznych. Ankietowani mówili też o podawaniu nieprawdziwych informacji o doświadczeniu zawodowym (11 proc.) i wykształceniu (6 proc.).
Doświadczony rekruter powinien jednak wyłapać sygnały sugerujące, że kandydat mija się z prawdą. Na ubarwianie CV mogą wskazywać brak jasnej odpowiedzi na konkretne pytania, długie przerwy w wypowiedzi oraz rozbieżności między dokumentami rekrutacyjnymi a informacjami podawanymi podczas rozmowy. Sygnałem ostrzegawczym jest również odmowa zweryfikowania wiedzy technicznej lub znajomości języków obcych.
- Rekruterzy stosują różne techniki, które pomagają skuteczniej weryfikować prawdziwość informacji przedstawianych przez kandydatów. Pomocne są referencje od byłego pracodawcy. Na kilku etapach rekrutacji może też paść to samo pytanie, na które odpowiedź powinna być identyczna. Rekruter może zapytać np. o liczebność zespołu lub o liczbę pozyskanych klientów w danym miesiącu. Pomocne są też pytania sytuacyjne, w których kandydat ma opowiedzieć o konkretnej sytuacji. Im więcej szczegółów podaje, tym większa szansa, że mówi prawdę. Warto stosować też testy weryfikujące wiedzę – mówi Michał Piernik, menedżer ds. rozwoju biznesu w Grafton Recruitment.