Czytasz dzięki

Jak tworzyć innowacje online

opublikowano: 05-05-2020, 22:00

Firmy, które odpowiednio szybko wdrożą nietuzinkowe rozwiązania, łatwiej uporają się z kryzysem.

Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa stawia nowe wyzwania przed MŚP. Od dłuższego czasu technologie cyfrowe obejmują kolejne dziedziny naszego życia. Potwierdzeniem tego są m.in. systemy nawigacji, e-rezerwacje, e-recepty czy nowoczesne formy płatności w sklepach i taksówkach. W ciągu ostatnich kilku tygodni jesteśmy świadkami istotnego przyspieszenia procesów digitalizacji.

— Wiele firm dostarcza swoje usługi i rozwiązania w sposób zdalny. Już teraz w trybie online możemy zwiedzać muzea, oglądać premiery kinowe, uczestniczyć w treningach fitness i koncertach. Kwestie bezpieczeństwa i zdrowia są traktowane priorytetowo. Nowe podejście w biznesie może na stałe zmienić potrzeby i oczekiwania klientów. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą zwinnie dopasować się do nowych warunków i nierzadko zmienić swój dotychczasowy model działania — podkreśla Marta Kolimaga, menedżer w Crido.

Zwraca uwagę, że przedsiębiorcy, którzy odpowiednio szybko będą wdrażać innowacje,w tym wprowadzać na rynek nowe produkty, usługi, technologie produkcyjne i marketingowe, uzyskają przewagę konkurencyjną i lepiej dopasują się do zmian.

Dwa warianty

Marta Kolimaga podkreśla, że wielu pracowników może mieć istotne wskazówki dotyczące tego, co warto poprawić, aby przedsiębiorstwo lepiej radziło sobie na rynku.

— Szefowie firm powinni pozyskiwać pomysły na innowacje od swoich podwładnych. Są dwa główne podejścia związane z kreowaniem nowinek. Pierwsze bazuje na ustalonej strategii przedsiębiorstwa, natomiast drugie — na obserwacjach pracowników ze wszystkich działów — zaznacza menedżer w Crido.

Menedżerowie mogą zbierać pomysły w ramach kampanii tematycznych, które mają odpowiedzieć na wcześniej zdefiniowane potrzeby firmy.

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Takie odgórne podejście umożliwia przedsiębiorcy szybki dostęp do nowych koncepcji. Poza tym zaplecze techniczne i pieniądze na ich realizację są już wydzielone na etapie przygotowywania tematów wspomnianych kampanii. To daje gwarancję na wprowadzenie w życie wybranych pomysłów, a także motywuje pracowników do ich zgłaszania — wyjaśnia Marta Kolimaga.

Oryginalne koncepcje

Zwraca uwagę na atuty tzw. podejścia oddolnego, kiedy pracownicy kreują pomysły zgodne ze strategicznymi kierunkami rozwoju przedsiębiorstwa.

— To szansa na pozyskanie niestandardowych koncepcji z wnętrza firmy. Są one wynikiem wieloletnich obserwacji procesów i mogą mieć przełomowy wpływ na przedsiębiorstwo i zmianę jego modelu biznesowego. Takie pomysły mogą być zgłaszane w dowolnym momencie. Jeżeli uzyskają akceptację kadry zarządzającej, mają szansę zaistnieć w firmie — wyjaśnia Marta Kolimaga.

Warto podkreślić, że modele dotyczące pozyskiwania innowacyjnychpomysłów muszą korespondować z zasobami finansowymi i technicznymi przedsiębiorstwa.

— Pierwsze podejście sprawdzi się głównie w firmach, które znajdują się na początkowym etapie wdrażania innowacji. Natomiast to drugie jest dla firm, które poszukują stałych usprawnień, ale mają też zasoby umożliwiające bieżącą analizę zgłaszanych pomysłów. Największe jednak korzyści przynosi podejście dwutorowe, czyli równoległe zastosowanie obydwu modeli. Ich sprawne wdrożenie zapewnią rozwiązania IT, które pozwalają tworzyć innowacje w formule online — przekonuje menedżer z Crido.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane