Jak wybrać konsultanta?

Dorota Kaczyńska, Łukasz Gromkowski
26-05-2003, 00:00

Na rynku pojawiła się duża liczba jednostek konsultingowych. Jak wybrać najbardziej odpowiednią? Można wziąć pod uwagę wiele kryteriów. Ocena działalności konsultantów to tylko połowa sukcesu. Równie ważna w podjęciu właściwej decyzji jest analiza własnych potrzeb i wymagań.

Jacek Łuczak prezes Quality Progress

- Wybrany przez firmę konsultant powinien umieć zarządzać projektem, dzięki temu zleceniodawca będzie widział, że działania są planowane. Musi mieć wiedzę merytoryczną, stale doskonaloną, wspartą doświadczeniami związanymi z realizacją podobnych projektów. Nie mogą to być projekty wdrażane w firmach o identycznym profilu działania — prowadzi to do rutyny.

Na rynku stale pojawiają się kolejne firmy konsultingowe. Niestety, większość z nich nie jest przygotowana do doradzania. Warto zainteresować się, czy doradcy, na których chcemy się zdecydować, mieli warunki do rozwoju, zebrania doświadczeń, czy korzystają z narzędzi informatycznych. Zmieniają się normy stanowiące podstawę systemów zarządzania jakością, jednocześnie powinny doskonalić się firmy doradcze. Pozostaje jeszcze etyka. Klient powinien zwrócić uwagę, czy wybrani przez niego specjaliści nie starają się mu narzucić certyfikatora.

Grzegorz Zimiński właściciel Pro ISO Biuro Doradztwa Gospodarczego

- Systemy zarządzania jakością mają nadmiernie rozbudowaną dokumentację. Uniemożliwia ona właściwe zarządzanie systemem i doskonalenie go. Podstawowym zadaniem zewnętrznego konsultanta jest zapewnienie pomocy przy procesie wdrażania, a potem doskonalenia SZJ. Nie należy jednak zapominać, że do jego zadań należy koordynacja, a nie opracowywanie systemu. Prawidłową pracę SZJ zapewni konsultant z doświadczeniem. Pamiętajmy także o tym, że długa lista referencyjna, którą przedstawia konsultant, nie zawsze świadczy o jego umiejętnościach. Wiarygodne są jedynie referencje potwierdzone przez klientów.

Danuta Napierkowska dyrektor ds. ekonomicznych Business Service

- Podstawowe kryterium: czas działalności konsultanta. Liczba lat świadczy o tym, że firma potrafi utrzymać się na rynku i radzi sobie z konkurencją. To daje pewność, że nie przysporzy organizacji kłopotów. Ważna jest także liczba wdrożeń — im więcej, tym większa pewność, że proces będzie prawidłowy formalnie i merytorycznie. Warto też sprawdzić czy firma doradcza posiada akredytację w PARP. Dzięki temu korzystający z jej usług klient może starać się o wsparcie finansowe. Istotna jest liczba zatrudnionych w firmie doradców — muszą zapewnić terminowe wdrożenie, mieć możliwość wymiany konsultantów lub zwiększenia ich liczby przy dużych wdrożeniach.

Tomasz Jeleń dyrektor ds. wdrożeń SZJ i CRM w Simple

- Organizacje oceniają jednostki konsultingowe, kierując się ich pozycją rynkową, listą referencyjną, aspektami finansowymi. Zwracają też uwagę na to, czy jednostka posiada certyfikowany system jakości, na jej wizerunek, proponowaną metodykę prac, zasoby, jakimi dysponuje itp.

Firma powinna odpowiedzieć sobie na pytanie, jakiego typu pomocy oczekuje od doradcy. Jeśli na przykład zamierza usprawnić kontakty z klientami, pomocny będzie konsultant, który opracuje narzędzia i metody komunikacji oraz wskaże mechanizmy weryfikacji jej skuteczności.

Andrzej Głowacki prezes Doradztwo Gospodarcze DGA

- Ważne jest doświadczenie w realizacji projektów w pokrewnych branżach. Zapewnia to stosowanie najlepszych rozwiązań. Wdrażanie SZJ obejmuje całą organizację i angażuje zasoby ludzkie firmy, dlatego obok doświadczenia, istotnym elementem jest efektywność realizacji przedsięwzięcia. Dobry konsultant nie zrzuci całego ciężaru realizacji projektu na pracowników firmy. Szczególnie istotne jest, aby firma doradcza przeszkoliła pracowników tak, aby umożliwić im samodzielne doskonalenie systemu.

Mariusz Bryke dyrektor ds. sprzedaży i realizacji zleceń Profes Centrum Kształcenia i Doradztwa

- Nie ma idealnego wzorca, według którego możemy wskazać, że dany konsultant jest najlepszy i z jego pomocą powinno się wdrażać system zarządzania jakością. Wybór zależy od oczekiwań klienta, od elementów, na które kładzie nacisk. Dlatego każda firma, planująca wdrożenie SZJ z firmą doradczą, powinna wskazać, co jest dla niej ważne, a następnie dokonać oceny firmy świadczącej usługi. Należy pamiętać o generalnej zasadzie — efektywność wdrożonego systemu zarządzania jakością jest pochodną efektywności jego wdrażania. Warto zatem poświęcić uwagę i czas na analizę kryteriów doboru firmy doradczej. Oczywiście główne kryteria, którymi można się kierować, to: jakość, koszt i czas usługi.

Romuald Sadowski Mariusz Detko właściciele firmy Logo z Kielc

- Firma i jej konsultanci powinni posiadać stosowne kompetencje. Potwierdzeniem są referencje od klientów. Ponadto firma konsultingowa musi mieć certyfikat, potwierdzający jakość świadczonych przez nią usług. Mało wiarygodne są zapewnienia, że proponowany system jest dobry, podczas gdy sama go nie stosuje! Poza tym to doradcy muszą dostosować się do czasu pracy klienta, nie odwrotnie. Ponadto trzeba pamiętać, że przez długi czas konsultanci będą stanowili część załogi w firmie klienta. Doradca musi łatwo nawiązywać kontakt i zdobywać zaufanie pracowników. Miarą wiarygodności firmy konsultingowej są też referencje z instytucji certyfikacyjnych — jeżeli może pochwalić się wieloma, to jest pewne, że jej konsultanci są skuteczni.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska, Łukasz Gromkowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Jak wybrać konsultanta?