Studenci chętnie wymieniają się informacjami o pracodawcach na forach, czatach i portalach społecznościowych.
Aż 89 proc. Polaków w wieku 18-24 lata korzysta z sieci. Jak wykorzystać ten potencjał internetu w kreowaniu wizerunku pracodawcy, mówią wyniki badania Universum Student Survey, przeprowadzonego od października 2008 r. do stycznia 2009 r. na prawie 14,5 tys. studentów 52 uczelni w Polsce.
Ponad połowa respondentów, rozważając decyzję o złożeniu podania w firmie, odwiedza jej stronę internetową. Jedną z najważniejszych informacji jest dla nich to, czy firma akurat szuka pracowników. Studenci korzystają też z wyszukiwarek internetowych, dlatego warto sprawdzać, w jakim kontekście w internecie pojawia się nazwa firmy.
— Tak jak specjalista od rekrutacji może wyszukać ślady aktywności kandydata w sieci, tak i osoba szukająca pracy sprawdza, co o firmie piszą jej pracownicy w portalach społecznościowych, na forach i czatach — mówi Małgorzata Szoka z firmy doradczej Uniwersum Polska.
Firmowa strona
Inne sposoby zapoznawania się z działalnością firmy to internetowe strony korporacyjne (31 proc.). Ich popularność wzrosła w porównaniu z 2008 r. o 9 proc. Wniosek?
— Stała aktualizacja informacji, przejrzysta nawigacja i atrakcyjna grafika stworzą praktycznie darmową platformę komunikacji ze studentami — podpowiada Małgorzata Szoka.
A na co studenci zwracają uwagę podczas pierwszych odwiedzin firmowych stron? Przede wszystkim na aktualne oferty pracy (62 proc.). Sporo rzadziej przyglądają się możliwościom rozwoju (34 proc.) i wymaganiom stawianym kandydatom (33 proc.).
— Najmniej popularne są informacje o społecznej odpowiedzialności firmy — wskazuje je tylko 1 proc. studentów. W Niemczech ponad 3 proc. studentów uznało, że jest to jedna z trzech najważniejszych informacji o firmie — mówi Małgorzata Szoka.
W kreowaniu opinii o potencjalnym pracodawcy najważniejsze są dla studentów oferty pracy. Na kolejnych miejscach znalazły się: historia firmy, położenie biura, liczba pracowników, oferowane usługi i produkty.
Budowanie kariery
— Stron internetowych poświęconych wyłącznie budowaniu kariery nie ma zbyt wiele. Ale są bardzo popularne. Głód wiedzy i porad eksperckich deklaruje aż 38 proc. studentów. Dlatego 13 proc. respondentów zagląda na strony społeczności internetowych, a 11 proc. na serwisy społecznościowe dla profesjonalistów — informuje Małgorzata Szoka.
Gdy student chce się dowiedzieć więcej o ewentualnym pracodawcy i znaleźć propozycje pracy, najczęściej zagląda do portali z ofertami zatrudnienia. Najpopularniejszy jest Pracuj.pl (60 proc. respondentów), a za nim Gazetapraca.pl (23 proc.), Google.pl (15 proc.), Jobpilot.pl (13 proc.), Praca.pl (12 proc.), Onet.pl (12 proc.).
Większość respondentów (55 proc.) przyznaje, że przynajmniej raz dziennie odwiedza portale społecznościowe, w tym 22 proc. kilka razy dziennie. Na pytanie: "Jak postrzegasz pracodawców, którzy kontaktują się z tobą poprzez portale społecznościowe", odpowiedź "pozytywnie" wybrało 34 proc., a "bardzo pozytywnie" — 10 proc. Najpopularniejsze wśród studentów są: Naszaklasa.pl (64 proc.), Goldenline.pl — 29 proc., Grono.net — 29 proc., Facebook.pl — 27 proc.