Jaki wpływ mają social media na e-zakupy

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-12-17 20:00

Z serwisów społecznościowych e-konsumenci dowiadują się o nowych markach i produktach. Poszukują w nich informacji o ofertach sklepów i czytają zamieszczane tam opinie innych użytkowników.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jaki odsetek e-konsumentów korzysta z social mediów podczas dokonywania zakupów w internecie?
  • W jaki sposób serwisy społecznościowe wpływają na e-zakupy?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z badania „Polki i Polacy na zakupach online 2024”, przeprowadzonego przez firmę badawczo-analityczną Zymetria, wynika, że social media odgrywają ważną rolę w procesie zakupów online. Dotyczy to między innymi takich serwisów, jak Facebook, YouTube, TikTok i Instagram.

Jak wskazuje raport, ponad połowa e-konsumentów (60 proc.) korzysta z social mediów podczas dokonywania zakupów. Warto jednak zaznaczyć, że bywają one używane na różnych etapach nabywania produktów lub usług.

Do czego przydają się e-konsumentom social media? 27 proc. respondentów poszukuje w serwisach społecznościowych informacji o produktach i usługach. Przy czym wśród najmłodszych badanych e-konsumentów, tj. ankietowanych w wieku 18-24 lat, odsetek ten wyniósł aż 47 proc.

26 proc. respondentów czyta w serwisach społecznościowych opinie innych użytkowników na temat produktów, usług lub konkretnej firmy. Z kolei 21 proc. porównuje w social mediach oferty różnych firm. Natomiast 20 proc. ankietowanych poszukuje w nich inspiracji do zakupów.

Z raportu wynika również, że 17 proc. e-konsumentów loguje się do sklepu internetowego z poziomu serwisów społecznościowych, a 16 proc. przechodzi do niego poprzez zamieszczoną tam reklamę. Do czego jeszcze e-konsumenci wykorzystują social media? 14 proc. dzieli się w nich z innymi użytkownikami własną opinią o marce lub produkcie. 13 proc. kontaktuje się za ich pośrednictwem ze sprzedającym. Wykorzystują w tym celu strony firmowe przedsiębiorcy w social mediach. 9 proc. zamawia produkty w trakcie transmisji sprzedawcy w czasie rzeczywistym, a 7 proc. robi zakupy z poziomu serwisów społecznościowych.

Przedsiębiorcy, którzy chcą zwiększyć sprzedaż, dotrzeć z nową ofertą do potencjalnych klientów albo dopiero wchodzą na rynek i chcą poinformować o swojej obecności grupę docelową, powinni rozważyć opcję wykorzystania w tym celu social mediów. Z raportu „Polki i Polacy na zakupach online 2024” wynika, że 16 proc. ankietowanych dowiedziało się o nieznanej wcześniej marce lub produkcie właśnie z serwisów społecznościowych.