Idealny kandydat na menadżera musi umieć pokazać, że zna się na rzeczy.
Doświadczenie i skuteczność działania – to kluczowe czynniki brane pod uwagę przy wyborze menadżera. Kadrę kierowniczą poszukuje się obecnie najczęściej w sektorze IT, handlowym oraz bankowym. Do menadżerów skierowane jest co ósme ogłoszenie znajdujące się w portalu rekrutacyjnym otoPraca.pl. Wyniki badania „Global Snapshot”, przeprowadzonego przez firmę rekrutacyjną Antal International, wykazują, że niemal połowa polskich pracodawców (47 proc.) planowała w III kwartale 2010 roku zatrudnianie nowych osób na stanowiska specjalistyczne i menadżerskie. Największe zapotrzebowanie na takich pracowników zgłosiły branże: telekomunikacyjna (75 proc.), IT (68 proc.) oraz bankowa (63 proc.). Według statystyk portalu rekrutacyjnego otoPraca.pl, do menadżerów skierowanych było 12 proc. wszystkich aktualnych ogłoszeń – stan na początek września 2010 roku. Niemal jedna trzecia ofert dotyczyła zatrudnienia w województwie mazowieckim, a co siódma propozycja pochodziła z Dolnego Śląska oraz Śląska. – Za pośrednictwem naszego portalu poszukiwano menadżerów głównie w handlu i sprzedaży – mówi Marta Krauze, dyrektor serwisu otoPraca.pl. – Dużo ogłoszeń skierowanych było również do osób posiadających doświadczenie w zarządzaniu, marketingu, bankowości i finansach. Charyzma i myślenie strategiczneMenadżer odpowiedzialny jest za organizację i koordynację pracy zespołu, kreowanie strategii, tworzenie budżetu oraz jego realizację. Skuteczność i efektywność jego działań decyduje o jakości funkcjonowania firmy oraz tempie jej rozwoju. Dlatego pracodawca przy rekrutacji na stanowisko menadżerskie będzie przede wszystkim zwracał uwagę na osobowość oraz wyniki dotychczasowej pracy. – Ważnym elementem życiorysu są zrealizowane projekty oraz osiągnięte sukcesy zawodowe – podpowiada Beata Kapcewicz, Prezes Zarządu firmy Architekci Kariery. – Te informacje pomogą prześledzić ścieżkę zawodową kandydata w poszukiwaniu takich pożądanych cech, jak umiejętność myślenia strategicznego, skłonność do podejmowania ryzyka, a także umiejętność podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności.– Bogaty życiorys zawodowy nie wystarczy jednak, jeśli nie idzie w parze z odpowiednią osobowością kandydata – zaznacza Agnieszka Kaczmarczyk z firmy rekrutacyjnej Grafton. – Menadżer musi emanować charyzmą oraz wykazywać zdolności przywódcze.– Idealny kandydat jest komunikatywny i otwarty - zarówno na ludzi, jak i nowe wyzwania – dodaje Beata Kapcewicz. – Cechy te decydują o umiejętności budowania relacji biznesowych oraz zarządzania zespołem. Zwięźle i na tematOsoby posiadające bogate doświadczenie w wielu branżach i z różnym zakresem odpowiedzialności mogą pozwolić sobie na selektywne przedstawienie swoich kompetencji. – W takim przypadku, zamiast tradycyjnego życiorysu, korzystniej jest przygotować funkcjonalne podsumowanie doświadczenia i osiągnięć – proponuje Marta Krauze. – Pomoże ono wyeksponować najważniejsze cechy i umiejętności kandydata. Stworzenie takiego dokumentu ułatwia jeden z trzech kreatorów CV, dostępnych dla użytkowników portalu otoPraca.pl. Taki zabieg pozwoli uniknąć przeładowania życiorysu mniej istotnymi informacjami. Rekruter powinien otrzymać dokument świadczący o znajomości specyfiki zawodu, a także pokazujący, że kandydat poznał profil firmy, widzi jej potrzeby oraz rozumie wymagania stawiane w ofercie. – Tworząc CV, kandydat na menadżera powinien zwrócić uwagę na te elementy, które w pełni ukazują jego potencjał – doradza Beata Kapcewicz. – Dlatego powinien skoncentrować się na rezultatach swojej dotychczasowej pracy. Pokazując efekty działań, przeprowadzone projekty oraz nawiązane kontakty w branży, menadżer łatwo udowodni swoją skuteczność. Sprawdzony w praktyceZdaniem specjalistów, znalezienie idealnego menadżera wymaga bardziej złożonej weryfikacji predyspozycji i kompetencji kandydata przedstawionych w CV. Dlatego proces rekrutacyjny jest zwykle podzielony na więcej etapów.– Spotkania bezpośrednie uzupełnione są o szereg testów psychometrycznych, kompetencyjnych oraz elementy assessment centre (AC) – mówi Agnieszka Nastalczyk – Koordynator Projektów HR z firmy rekrutacyjnej Grupa InterCadr. – W przypadku realizacji sesji AC, najczęściej podlegają ocenie kompetencje takie, jak umiejętność delegowania zadań, decyzyjność i kontrola menadżerska. Są one weryfikowane w formie dyskusji grupowych, prezentacji czy symulacji działań organizacyjnych, rozmów z podwładnymi, analizy i rozwiązania problemu.– Popularną praktyką stało się również zadawanie „prac domowych” – dodaje Agnieszka Kaczmarczyk. – Polegają one przykładowo na przygotowaniu planu i strategii funkcjonowania danej jednostki biznesowej, jej rozwoju czy reorganizacji. W zadaniach przedstawia się faktyczne uwarunkowania bądź posługuje się fikcyjnymi danymi.