17 stycznia 2017 r. w Warszawie podczas spotkania przedstawicieli Taurona, Ministerstwa Energii, Federacji Konsumentów, Biura Europejskich Związków Konsumenckich (BEUC), czeskiej organizacji konsumenckiej DTest zainicjowano wypracowanie wspólnych rekomendacji dotyczących czytelnej faktury dla klienta indywidualnego w energetyce.
— Faktura dla firm energetycznych jest podstawowym dokumentem w obrocie podatkowo-skarbowym. Dlatego ustawodawca nakłada na nas wiele obowiązków co do informacji, które powinny się tam znaleźć. Mamy świadomość, że kumulacja danych na fakturze pogarsza jej czytelność. Wielu klientów nie orientuje się, z czego wynika kwota do zapłaty. Chcemy poznać doświadczenia innych państw i opierając się na najlepszych praktykach, zaproponować uniwersalne rozwiązania, które poprawią czytelność faktur — podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes Taurona Polskiej Energii.
Założeniem wspólnego przedsięwzięcia jest zbudowanie platformy współpracy, która umożliwi wymianę doświadczeń i dzielenie się wynikami badań. Zaproponowanie czytelnej i przyjaznej klientom faktury za prąd to wyzwanie nie tylko dla polskich koncernów energetycznych. Podobne problemy z czytelnością faktur mają także inne kraje członkowskie Unii. W Polsce i innych krajach europejskich o tym, co znajduje się na fakturze za prąd, decyduje ustawodawca, dając sprzedawcom i dystrybutorom energii wytyczne. Klienci oczekują jednak prostych rozwiązań — chcą wiedzieć, ile płacą za energię i z czego wynika ta kwota.
— Na cenę energii, którą klient widzi na swoim rachunku, składają się m.in. opłata za zużytą energię, opłata dystrybucyjna, koszty utrzymania licznika. Przystępne wyjaśnienie tego jest dużym wyzwaniem. W realiach uwolnionego rynku energii klienci coraz częściej chcą oszczędzać na rachunkach, zmieniając sprzedawcę prądu. Aby świadomie podjąć decyzję, powinni wiedzieć, które elementy rachunku się zmienią, jeśli zdecydują się skorzystać z usług innego sprzedawcy — mówi Kamil Pluskwa-Dąbrowski,
prezes Rady Krajowej Federacji Konsumentów. Większość klientów ogląda faktury niechętnie i bardzo pobieżnie. Sprawdzają tylko kilka podstawowych informacji: kwotę i termin płatności, nadawcę i adresata. Najczęściej szczegółowo analizują rozliczenie kosztów tylko, gdy kwota do zapłaty budzi wątpliwości — jest zbyt wysoka lub odbiega od normy.
— Według badań w Grupie Tauron, klienci dobrze odbierają fakturę za energię. Przyznają, że zawiera wszystkie ważne informacje,m.in. termin płatności i kwotę do zapłaty. Kiedy jednak zapytaliśmy o czytelność faktury, co czwarty klient ocenił ją jako nieprzystępną w odbiorze. O tym, że trudno się ją czyta, mówią nam także seniorzy podczas warsztatów Energia dla Seniora.
Chcemy zmienić takie postrzeganie faktury i dlatego podjęliśmy międzynarodową współpracę. Jestem przekonany, że skorzystamy z najlepszych europejskich praktyk i wspólnie wypracujemy rozwiązania przyjazne klientom nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Unii Europejskiej — podkreśla Piotr Zawistowski, wiceprezes Taurona Polskiej Energii.