Jeden list, wiele pytań

DCZ
opublikowano: 17-02-2014, 00:00

KOMENTARZ

ANNA DATA-HENDLER kierownik w agencji zatrudnienia Manpower

List motywacyjny to obok CV najpopularniejszy dokument wykorzystywany w rekrutacji. Na jego podstawie rekruterzy przeprowadzają wstępną selekcję nadesłanych aplikacji, decydując, który kandydat zostanie zaproszony na rozmowę rekrutacyjną. Dzięki zawartości listu można wywnioskować, dlaczego kandydat jest zainteresowany pracą w konkretnej firmie, a także czy spełnia wymagania związane z obowiązkami na określonym stanowisku. List umożliwia ubiegającemu się o pracę przedstawienie sposobu, w jaki jego kompetencje i doświadczenie mogą się przełożyć na sukces w nowym miejscu pracy. Jest zatem cenną formą komunikacji, za pomocą której można przekonać pracodawcę do kontaktu.

Listy motywacyjne powinny być odpowiedzią na ogłoszenie o pracę. Mimo to wielu kandydatów nie przepada za tą formą komunikacji i często z niej rezygnuje. Jeśli jednak w treści oferty pracy jest zawarta prośba o przekazanie listu motywacyjnego, a kandydat go nie prześle, może się zdarzyć, że jego aplikacja w ogóle nie będzie rozpatrywana. List motywacyjny trzeba przygotować zgodnie z pewnym wzorcem. Oprócz swoich danych kandydat powinien w nim podać imię i nazwisko osoby, do której dokument jest adresowany, nazwę stanowiska, na które aplikuje, a także numer referencyjny, który był zawarty w ogłoszeniu o pracę. Powinien też wyjaśnić, dlaczego zdecydował się na nie odpowiedzieć.

Pewnym utrudnieniem przy tworzeniu listu motywacyjnego jest konieczność pisania go pod konkretną firmę i rezygnacji z wysyłki tego samego dokumentu do wielu instytucji. Zachowanie zasady personalizacji treści może jednak zadecydować o sukcesie kandydata. Dobrze przygotowany list motywacyjny może bowiem pomóc w podjęciu decyzji o tym, czy warto zaprosić kandydata na spotkanie. Często rozwiewa wątpliwości, które pojawiają się po przeczytaniu w pierwszej kolejności CV.

Listy niezachowujące zasady „indywidualna treść do konkretnego pracodawcy” naprawdę łatwo wychwycić. Niestety jest ich zdecydowana większość, a szkoda, bo dokument aplikacyjny jest wizytówką kandydata. Warto zatem wyróżnić się za jego pomocą i spróbować zostać zapamiętanym przez rekrutera, który nie powinien mieć wątpliwości, że kandydatowi rzeczywiście zależy na tej konkretnej ofercie pracy i nie trafił do niego przypadkiem. W dalszym akapicie listu motywacyjnego kandydat powinien zwięźle przedstawić swoją sytuację zawodową i kompetencje, których potencjalny pracodawca może poszukiwać. Następnym krokiem jest przedstawienie argumentów za tym, że zatrudnienie go jest posunięciem korzystnym dla firmy.

List motywacyjny w przeciwieństwie do CV zawiera bardziej spersonalizowane informacje. Mile widziane jest zatem, jeśli pod jego treścią widnieje skan własnoręcznego podpisu. Na koniec, zapisując list w odrębnym pliku, warto pamiętać, by w jego nazwie zawrzeć imię i nazwisko nadawcy. Przy wysyłaniu dokumentów aplikacyjnych pocztą elektroniczną, funkcję listu może też spełnić treść napisanej wiadomości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu