„Puls Biznesu”: Czy walentynki w Polsce się przyjęły?
Piotr Kaptór, dyrektor marketingu w serwisie Prezentmarzeń: 82 proc. spośród 1003 Polaków biorących udział w naszym badaniu deklaruje, że obchodzi walentynki. Nie zmienia to faktu, że bardzo różnie postrzegamy to święto. Dla co trzeciego Polaka jest to dobra szansa, by zaprocentować u partnera, dla jednej piątej — miłe święto, które warto celebrować, ale 27 proc. respondentów uważa, że to święto kiczowate i nastawione na zysk. Na koniec smutna wiadomość: 6 proc. respondentów jako osoby samotne w tym dniu szczególnie mocno odczuwa brak drugiej „połówki”. Nie zmienia to jednak faktu, że coraz chętniej obchodzimy to święto. Dla 34 proc. pań jest to czasem jedyny dzień w roku, w którym mogą liczyć na romantyczne chwile.
Jakie prezenty kupują sobie Polacy na święto zakochanych?
26 proc. deklaruje, że jest to symboliczny upominek: kwiaty lub czekoladki. Z naszego doświadczenia handlowego wynika, że Polacy wybierają prezenty, które nie są materialne, lecz są okazją, by wspólnie przeżyć coś dobrego, podarować sobie pozytywne emocje…
Na przykład?
W dniu św. Walentego popularnością cieszą się u nas loty awionetką, masaż dla dwojga, lekcje tańca, czyli formy wspólnego spędzania czasu. To nie musi być kolejny przedmiot, który schowa się w szafie, tylko przeżycie. Mamy bardzo fajne nowości, na przykład degustację win, którą można połączyć ze zwiedzaniem winnicy. Osobom, które szukają nieco bardziej pikantnej formy spędzania czasu, oferujemy apartamenty dla zakochanych z pokojami fantazji: pokojem Greya lub klasą szkolną.
Czy są prezenty, które odchodzą do lamusa?
W naszym przypadku trudno to ocenić. Co roku rośniemy o ponad 50 proc., więc obraz może być nieco zamazany.
Ile macie w ofercie prezentów?
Mamy ponad 3,5 tys. form spędzania czasu. Obsługujemy prawie 2 tys. lokalizacji w Polsce.
Ile Polacy wydają na walentynki?
Coraz więcej, bo rośnie poziom wynagrodzeń i wydatków na spędzanie wolnego czasu. Co trzeci Polak zamierza wydać na walentynkowy prezent 100-300 zł, 13 proc. 300-500 zł, a 8 proc. chce zaszaleć i przeznaczyć na ten wyjątkowy dzień powyżej 500 zł. Nie budżet jest jednak najważniejszy. O tym, czy walentynki się udadzą czy nie, decydują relacje i atmosfera w związku — tak odpowiedziało 33 proc. Polaków. 27 proc. uważa, że ważna jest niespodzianka, a 18 — forma, w jaki sposób zostanie odebrana. Jeśli nie trafimy z prezentem, możemy sobie zepsuć święto.
Kto robi częściej prezenty na walentynki: mężczyźni czy kobiety?
54 proc. osób biorących udział w naszym badaniu twierdzi, że mężczyźni. W wynikach sprzedażowych widzimy jednak, że coraz częściej to kobiety decydują się dostarczyć drugiej połowie adrenalinę. Kupują prezenty w postaci jazdy off-road, pobytu na strzelnicy czy skoku na bungee. Około 20 proc. decyduje wspólnie. Powtórzę: coraz częściej jest to spędzanie wspólnego czasu, a coraz rzadziej gadżet.
Państwa klienci to młodzi ludzie czy pary z doświadczeniem?
W naszym serwisie mamy przekrój klientów, to grupa osób w wieku 25-40 lat, dość dobra grupa sprzedażowa. Są i ze stażem, i przed ślubem, 34 proc. to single, 27 proc. jest w związku małżeńskim.
Czy walentynki to dla was okres żniw?
Nie. Walentynki są jednym ze świąt. Prawdziwe żniwa to święta Bożego Narodzenia.