Kablówka dla prezesa

Wojciech Chmielarz
14-05-2008, 00:00

Operatorzy telewizji kablowych dopiero niedawno zauważyli, że wśród ich klientów znajdują się przedsiębiorstwa.

Dostęp do sieci nie jest domeną operatorów telekomunikacyjnych

Operatorzy telewizji kablowych dopiero niedawno zauważyli, że wśród ich klientów znajdują się przedsiębiorstwa.

Operatorzy kablowi zaliczają się do najważniejszych dostawców internetu szerokopasmowego w kraju. Do niedawna nie dostrzegali jednak klienta biznesowego, chociaż — jak pokazuje praktyka — wiele małych i średnich firm kupowało ich usługi. Teraz to się zmienia. Oferty dla przedsiębiorstw przygotowały już Multimedia i UPC, szykuje — Vectra.

— Choć z sieci korzysta jakieś 14 milionów Polaków, to — jak wynika z opublikowanego w tym roku raportu Komisji Europejskiej — dostęp do szerokopasmowego internetu ma tylko 8,4 proc. z nich. To bardzo niewiele. W Unii Europejskiej gorszy wynik ma tylko Bułgaria. Te liczby wpływają na niższą konkurencyjność polskich przedsiębiorstw — twierdzi Jakub Dwernicki, prezes Inotela.

Inotel przeszedł odwrotną drogę niż operatorzy kablowi, którzy do telewizji dodali telefon i internet. Inotel do telefonu i internetu dołączył telewizję IP. Firma Multimedia dzieli ofertę dla biznesu na trzy segmenty: dla firm jedno- lub kilkuosobowych, dla średnich i małych podmiotów, dla których dostęp do sieci jest kluczowy w procesach biznesowych oraz dla dużych firm i instytucji. Prędkość przesyłu danych waha się od 128 kb/s do 10 Mb/s.

Nowy kierunek

— Przydzielamy klientom biznesowym indywidualnych opiekunów, którzy dostosowują ofertę do ich potrzeb i negocjują warunki finansowe — dodaje Krystyna Kanownik z Multimedia.

W zależności od lokalizacji siedziby klienta łącze internetowe dostarczane jest po kablu telefonicznym, koncentrycznym bądź drogą radiową.

Klienta biznesowego doceniła też sieć UPC, proponując dwa pakiety: UPC Biuro oraz UPC Biznesu.

— Usługi dla biznesu to nowy kierunek naszej działalności. Rozpoczynamy od klientów prowadzących małą firmę lub biuro w domu, a w kolejnych fazach przedstawimy ofertę dla przedsiębiorstw średnich i dużych. Zależy nam na utrzymaniu wysokiej jakości obsługi, dlatego stworzyliśmy dla tej grupy użytkowników zespoły instalatorów oraz doradców do spraw usług biznesowych — informuje Simon Boyd, prezes UPC Polska.

Ceny brutto wahają się od 143,96 złotych za pakiet UPC Biuro Start (prędkość wysyłania danych 2 Mb/s, prędkość pobierania danych do 348 kb/s, pakiet bezpieczeństwa z licencją na trzy komputery, dwie linie telefoniczne) do 2438,78 złotych za UPC Biznes Max (prędkość wysyłania i pobierania danych 5 Mb/s, pakiet bezpieczeństwa, router z zaporą ogniową, dwie linie telefoniczne i 1000 darmowych minut).

W przyszłości UPC chce trafić do firm dużych i średnich. Na razie nie prowadzi jednak prac nad ofertą dla nich.

Problem przepustowości

Dotarcie operatorów kablowych do przedsiębiorców zależy od odpowiednio rozbudowanej infrastruktury.

— Najlepszym rozwiązaniem dla biznesu są bez wątpienia sieci światłowodowe. Inotel gwarantuje przepustowość na poziomie 100 Mb/s, co oznacza, że firma może korzystać z bardzo szybkiego internetu oraz z usług dodatkowych: telefonii internetowej czy telewizji IPTV emitowanej w wysokiej rozdzielczości. Daje ona możliwość monitorowania parkingów czy budynków firmowych, a nawet pozwala na przeglądanie stron internetowych w telewizorze, za pomocą i pilota — opowiada Jakub Dwernicki.

Taka usługa kosztuje i na razie mogą się nią cieszyć tylko firmy z Wielkopolski, gdzie działa Inotel. Jeśli jednak operatorzy kablowi serio myślą o świadczeniu usług dla dużych firm, muszą zainwestować w rozbudowę własnych sieci.

Szansa na rozwój

Ewa Tajkiewicz

dyrektor sprzedaży i marketingu ECI Telecom

Czasy, w których operatorzy telewizji kablowej dostarczali tylko sygnał telewizyjny, bezpowrotnie minęły. Dziś, przy dużym wsparciu regulatora i dzięki liberalizacji rynku, stali się oni wielousługowymi operatorami telekomunikacyjnymi (MSO).

Jestem przekonana, że odpowiednia polityka i strategia operatorów pozwoli im na zdobycie znacznego udziału w rynku korporacyjnym. Według badań GUS, w 2007 r. ponad połowa przedsiębiorstw w Polsce (53 proc.) miała szerokopasmowy dostęp do internetu, a jedna trzecia korzystała z modemu analogowego. Łączem szerokopasmowym dysponowały prawie wszystkie (94 proc.) duże przedsiębiorstwa i 47 proc. małych. To pokazuje, że istnieją możliwości zarówno uatrakcyjnienia oferty telekomunikacyjnej dla małych firm, jak i przejęcia tego rynku przez MSO. Wymaga od operatorów znacznych inwestycji.

Wojciech Chmielarz

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Kablówka dla prezesa