Kadrowa może być nowoczesna

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2012-04-06 00:00

Nowoczesne zarządzanie firmą poprawia wizerunek i pozwala zaoszczędzić

Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej sięgają po nowoczesne metody zarządzania w dziedzinie organizacji pracy, kadr, transportu i logistyki. — Stają się dzięki temu konkurencyjne, a poza tym mogą zyskać korzyści finansowe — mówi Elżbieta Sas-Tatomir, partner w Cell Poland.

Eko-innowacja

Coraz więcej firm docenia działalność na rzecz środowiska.

— Nestlé Polska w 2011 r. przeniosło krajowe centrum dystrybucji do Strykowa, dzięki czemu zmniejszyła się ilość emitowanego dwutlenku węgla podczas transportu produktów, a średni dystans dostawy do klienta skrócił się o 20 proc. — mówi Małgorzata Szlendak, kierownik ds. komunikacji korporacyjnej i PR Nestlé Polska.

Ekologiczne trendy widać także w zarządzaniu flotą aut Nestlé Waters Polska.

— W pojazdach montujemy elektroniczne urządzenia, które dają dostęp do informacji o eksploatacji auta i technice jazdy kierowcy. Dzięki nim firma zmniejszyła średnie zużycie paliwa o 5 proc., co dało roczną oszczędność około 330 l dla jednego pojazdu — mówi Małgorzata Szlendak.

Zaangażować pracownika

Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają także po innowacyjne metody zarządzania ludźmi.

— W fabrykach Nestle działa tzw. system ciągłych usprawnień, obejmujący: systematyczną obserwację biznesu, proponowanie zmian, ich wprowadzanie i analizę osiągniętych efektów — mówi Małgorzata Szlendak.

Zrealizowane projekty pracowników są nagradzane. W 2011 r., zgłoszono ponad 1,1 tys. pomysłów, z których wdrożono prawie połowę. Na podniesienie aktywności społecznej pracowników zdecydowało się natomiast Tchibo Warszawa, startując z programem „Wolontariusz Tchibo. Chcę pomagać!”.

— Pracownicy są pomysłodawcami projektów. Podczas ich realizacji otrzymują od firmy wsparcie finansowe i merytoryczne — mówi Daria Murawska z Tchibo Warszawa. Tłumaczy, że na czas zadania Tchibo wykupuje dla nich ubezpieczenie i pozwala na korzystanie z firmowego sprzętu.

Pakiet udogodnień

Nowatorskim rozwiązaniem biznesowym, podnoszącym rozpoznawalność firmy są też kampanie, prowadzone z myślą o jej pracownikach.

— Od 2008 r., BZ WBK realizuje program „BZ WBK przyjazny Mamom” — mówi Anna Radomska, dyrektor ds. relacji pracowniczych W BZ WBK.

Tłumaczy, że polityka nie tylko zachęca mamy do powrotudo pracy, ale też obniża poziom stresu, który mu towarzyszy.

— Panie przebywające na zwolnieniach w związku z ciążą lub na urlopach macierzyńskich, otrzymują co miesiąc biuletyn z informacjami o ważnych dla nas wydarzeniach, zmianach i nowych projektach, a także porady i ciekawostki dotyczące rozwojui wychowania dzieci — mówi Anna Radomska. Wsparcie przyszłym mamom oferuje także Mars Polska.

— Otrzymują od nas torby na kółkach na laptopy, miejsca parkingowe przy wejściu do firmy oraz złote karty, dzięki którym uzyskują dostęp do usług medycznych. W kompleksie biurowo-fabrycznym w Sochaczewie mogą korzystaćz siłowni i zajęć fitness, boiska, ścieżki zdrowia czy konsultacji z dietetykiem. Codziennie rano w firmowych stołówkach pojawiają się świeże owoce i warzywa — mówi Jarosław Sobczyk, dyrektor HR Mars Polska.

— Firma, która chce odnieść na rynku sukces, musi kształtować nowatorskie postawy wśród pracowników i umiejętnie wykorzystywać ich pomysły — radzi Elżbieta Sas-Tatomir. Nowatorstwo przekonuje jednak nadal duże firmy.

— Mikroprzedsiębiorstwa walcząc o przetrwanie zapominają, że w boju o klienta, wprowadzenie ulepszeń mogłoby im tylko pomóc — mówi Anna Grucela, właścicielka firmy Qsmart.