Wśród najmłodszych komórka jest często elementem poczucia przynależności do grupy. Ale stała się też źródłem poczucia bezpieczeństwa, jakie daje kontakt z rodzicami z każdego miejsca.
Telefon z kolorową obudową, z rysunkami postaci z kreskówek to dla dziecka frajda. Nowoczesne rozwiązania mają ułatwiać i umilać życie także rodzicom. Kilka ciepłych słów w czasie przerwy między kolejnymi spotkaniami w pracy czy pełen błędów ortograficznych SMS potrafi poprawić nastrój nawet w najtrudniejszym dniu. Taką wiadomość często zachowuje się na pamiątkę… Dlaczego? Choćby dlatego, że wzrusza.
— Kiedyś prawie każdy rodzic nosił zdjęcie dziecka w portfelu. Teraz chętnie zamieszcza podobiznę malucha na wyświetlaczu telefonu — zauważa Zdzisław Krajza, psycholog.
Weryfikacja obaw?
To sentymenty. Komórka to jednak narzędzie praktyczne, bo w każdej chwili pozwala sprawdzić, co akurat robi pociecha. Zamiast zastanawiać się, czy jest bezpieczna, ma co jeść i na czym spać, wystarczy wysłać SMS-a lub zadzwonić. Komórka jest szczególnie przydatna w podróżach i na wakacjach, gdy kontakt z potomkiem jest szczególnie utrudniony.
Co jednak zrobić, by rachunek za rozmowy z dzieckiem rodziców nie zrujnował? Telefon z określonym limitem pozwala należycie gospodarować kontem bez zbędnych formalności i kłopotliwych rachunków. Oto, co doradzają polskie sieci.
W czym wybierać?
Era — w ramach systemu prepaid — na kartę Tak Tak oferuje tanie połączenia z bliskimi pod nazwą Zawsze Razem. Wystarczy wybrać 5 osób, z którymi rozmawia się najczęściej. Dzięki tej ofercie mama — płacąc za minutę połączenia 48 gr lub wysyłając SMS-a za 20 gr brutto — dowie się od opiekunki, czy maluch zjadł zupę. Taryfa Era Love to tańsze połączenia z każdą siecią w cenie nie przekraczającej złotówki netto za minutę.
— Play Starter, najnowszy zestaw startowy, prócz karty Tak Tak zawiera płytę CD z muzyką i wideo- klipami najpopularniejszych wykonawców hip-hop. Ponadto miłośnicy komórkowych gadżetów znajdą w nim dzwonki przygotowane na podstawie przebojów z płyty. W każdym zestawie Play Starter odszukają też „fleszery” — świecące diodki na telefon, należące do najpopularniejszych akcesoriów telefonicznych. Play Starter (w cenie 25 zł) zawiera 10 zł na rozmowy lub SMS-y. Za regularne doładowania konta co 22 dni użytkownik dostaje bonusy — przedstawia ofertę Agata Habel, główna specjalistka PR Polskiej Telefonii Cyfrowej.
— Heyah — należąca do PTC — to nowy standard w telefonach na kartę. Tworzy go prosta taryfa — naliczanie sekundowe od momentu rozpoczęcia połączenia do wszystkich sieci (bez dodatkowych opłat i warunków) oraz niskie ceny rozmów i SMS-ów — 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Wystarczy karta SIM Heyah i aparat komórkowy niezabezpieczony blokadą SIMlock. Pakiety startowe Heyah dostępne są w cenie 20 zł, która zawiera 40 darmowych SMS-owych wizytówek. Kupony doładowujące kartę (o wartości 20 i 50 zł) nabyć można w kioskach, na stacjach benzynowych, w centrach handlowych i wszystkich miejscach oznaczonych czerwoną „łapką” — mówi Agata Borowska, rzecznik prasowy Heyah.
Jacek Kalinowski, rzecznik PTK Centertel — operatora sieci Idea — zwraca uwagę, że w poprzednich latach najpopularniejsza wśród dzieci i młodzieży była Idea POP. Spodziewa się, że w tym roku wielu użytkowników zdecyduje się na ofertę IdeaMIX: klient z góry płaci ustaloną kwotę miesięczną — rodzaj abonamentu (za 19,99 lub 49,99 zł). Nie może go przekroczyć, ale — po wyczerpaniu — może doładować konto metodami jak w ofercie prepaid. Złotówki niewykorzystane nie przepadają. Jeśli po wyczerpaniu miesięcznego abonamentu konto nie zostanie doładowane, nadal da się odbierać połączenia i SMS-y. Operator dokonał również zmian w taryfie Zrób To Sam w usłudze bezabonamentowej Idea POP.
— Idzie o obniżenie stawek w zniżkach przez wprowadzenie naliczania sekundowego od początku rozmowy w sieci Idea oraz wprowadzenie tańszych SMS-ów w sieci Idea w cenie 17 gr brutto — wyjaśnia Jean-Marc Vignolles, wiceprezes PTK Centertel.
Plus GSM rozszerzył też ofertę o usługę mixPlus, w której dostępna jest jedna taryfa ze stałą stawką za minutę połączenia niezależnie od pory. Koszt minuty połączenia z sieciami stacjonarnymi oraz wewnątrz sieci Plus GSM to 80 gr brutto, a za SMS-a — 29 gr brutto. Aby korzystać z tej usługi, należy podpisać z operatorem umowę o zasadach promocji: klient zobowiązuje się do 24 lub 30 doładowań. Jedno doładowanie, niezależnie od kwoty, przedłuża ważność konta o 30 dni. Kwotę niewykorzystaną w jednym miesiącu można spożytkować później. W mixPlus nie ma stałej miesięcznej opłaty abonamentowej, dzięki czemu da się wykorzystać w pełni kwotę zasilenia na połączenia, SMS-y oraz usługi dodatkowe. Istotny element stanowi naliczanie opłat co 30 sekund od początku rozmowy.
Dla dzieci i młodzieży stworzono Simplus Team 2 z atrakcyjnymi cenami połączeń wewnątrz sieci, SMS-ami oraz tanimi cenami połączeń w weekend, który trwa od piątku godz. 18 do poniedziałku (8 rano). Naliczanie — co sekundę po pierwszej minucie połączenia. Jest także możliwość połączeń międzynarodowych i roamingu.
Dziecko wie lepiej?
Według badania Instytutu ARC Rynek i Opinia (współpraca Fox Kids Polska i SFeRa modern media solutions), ponad 66 proc. dzieci w wieku od 7 do 14 lat używa telefonów komórkowych. To ich aparaty lub telefony rodziców. Znakomita większość respondentów — czy z telefonu komórkowego korzystają czy nie — deklaruje chęć posiadania własnego, nowego telefonu. Dzieci przy zakupach nie kierują się ceną czy użytecznością, lecz modą i marką: dla 59 proc. młodych konsumentów najważniejszy jest znak firmowy.
— Dzieci wiedzą, czego używają i co jest modne. Mają sprecyzowane preferencje i oczekiwania co do marek, których chciałyby używać w przyszłości — mówi Piotr Czyżewski.
Dzieje się tak, gdyż produkty markowe pozwalają dzieciom na identyfikację w grupie. Mając takie same zabawki, ubrania czy łakocie, nie czują się gorsze od rówieśników. Czy to powinno decydować — zdania rodziców są, ostrożnie mówiąc, podzielone. Ale to już zupełnie inna historia...