Kartowy trend dotarł do Polski

Pakiet atrakcyjnych benefitów nęci biznes do płacenia plastikiem. Wydawcom kart bardziej niż na ich liczbie zależy na wolumenie obrotów

Wydawcy kard kredytowych próbują dotrzeć z produktem do szerokiego grona klientów biznesowych. Obroty kartą biznesową są znacznie wyższe niż detaliczną. Aby skutecznie zachęcić przedsiębiorcę, nie wystarczy sprzedać mu plastik służący wyłącznie do płatności, dlatego szpikuje się go dodatkowymi korzyściami, zarówno dla niego, jak i jego pracownika. Najpopularniejsze wśród benefitów kartowych są systemy lojalnościowe, rabaty w wybranych w punktach handlowych oraz ubezpieczenia. Niektórzy gracze kartowi idą o krok dalej i oferują systemy do analizy danych oraz efektywnego zarządzania wydatkami firmy.

WACHLARZ ZACHĘT:
Zobacz więcej

WACHLARZ ZACHĘT:

Paweł Pomianowski, dyrektor generalny Diners Club Polska, zwraca uwagę, że podstawowe finansowe zachęty to zbyt mało, by przekonać klienta do kart biznesowych. Dlatego wydawcy oferują atrakcyjne dodatki. Fot. Marek Wiśniewski

Na początku drogi

— Podstawowe atuty finansowe mogą być niewystarczające, aby przekonać klienta do zakupu karty biznesowej. Biorąc pod uwagę kierunek rozwoju usług płatniczych, staramy się opakować podstawowy produkt w atrakcyjne dodatki. Jednym z podstawowych benefitów jest polisa, która — będąc składowym elementem karty — często jest tańszym produktem niż gdybyśmy chcieli kupić ją osobno — mówi Paweł Pomianowski, dyrektor generalny Diners Club Polska.

Polska w porównaniu zachodnimi krajami jest na początku drogi kształtowania się kartowego trendu. Obecnie międzynarodowe instytucje, czerpiąc z globalnego doświadczenia, próbują zaszczepić w nas pewne zagraniczne standardy — np. płacenieza firmowe zobowiązania wobec fiskusa czy sądów.

— 18 proc. obrotu na naszych kartach robią firmy w ramach centralnych procesów zakupowych — chodzi np. o bilety lotnicze, biura podróży — z czego 4 proc. dotyczy płatności sądowych. Rok do roku wolumen dynamicznie rośnie o kilka milionów złotych, przy czym warto również podkreślić, że jest to nowy obszar, który rozwijamy w Polsce od kilku lat — zauważa Michał Skowroński, odpowiedzialny za karty biznesowe w Citi Handlowym.

Bank w drugim kwartale tego roku zadebiutował z prestiżową kartą typu biznes, zaprojektowaną z myślą o właścicielach firm i kadrze menedżerskiej międzynarodowych przedsiębiorstw. Pakiet benefitów to m.in. dostęp do saloników lotniskowych, szybkie przejście przez kontrolę bezpieczeństwa na Lotnisku Chopina w Warszawie, dostęp do 20 mln hot-spotów na całym świecie, czy w końcu subskrypcja serwisów biznesowo-finansowych.

Księgowy ma łatwiej

Citi zakończył też wdrażanie systemu kartowego, umożliwiającego analizę 650 zmiennych i zbiorów danych, takich jak m.in. informacje o rodzaju sprzedawcy, częstotliwość transakcji w sklepie, rodzaj waluty i kraj dokonania płatności. To pozwala nie tylko kontrolować wydatki delegowanego pracownika w czasie rzeczywistym, ale przede wszystkim dynamicznie rozliczać tego typu koszty.

— Dane z Big Data pozwalają nam zastosować z perspektywy Kowalskiego niezwykle proste rozwiązanie, takie jak zablokowanie zakupów kartą w konkretnych sklepach, co dla firmy ma istotne znaczenie — zabezpiecza ją przed niepożądanymi wydatkami. Wyposażając nasze systemy w moduły dające możliwość integracji z systemamiERP czy finansowo-księgowymi naszych klientów, dajemy im możliwość optymalizacji kosztów wydatków służbowych, administrowania nimi i zachęcamy firmy do płacenia kartami nie tylko za bilety lotnicze — dodaje przedstawiciel Citi Handlowego.

Jak przekonuje Michał Skowroński, systemy kartowe banku zintegrowane z firmowymi ułatwiają również pracę księgowych. Pozatransakcyjne korzyści są niezbędnym elementem aktywizującym biznes do korzystania z kart.

— Globalni wydawcy kart kredytowych nie stawiają na ilość kart w obrocie, a na wolumen transakcji. Dlatego koszyk dodatkowych atrakcji dla firm musi być obfitszy. Nie wystarczy już efektywny wzór karty, ale funkcjonalności, jakie ona ze sobą niesie — dodaje Michał Skowroński.

Sprawdź program warsztatu "Psychologia promocji i ofert specjalnych", 27 września 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Banki / Kartowy trend dotarł do Polski