Katowicki Voyager.com uruchamia handel w sieci
Spółka Voyager.com z Katowic zamierza na przełomie października i listopada uruchomić Polską Platformę Handlu Elektronicznego. Inwestycja ma kosztować 1,5 mln zł. Na początku maja firma rozpoczęła elektroniczną obsługę koncesjonowanych przewoźników w Niemczech.
Voyager.com z Katowic, która jest firmą technologiczną, działającą na rynku producentów aplikacji internetowych, zamierza na przełomie października i listopada 2001 r. uruchomić Polską Platformę Handlu Elektronicznego. Spółka posiada już Polską Platformę Turystyczną. Uruchomiła ją w 2000 r., na początku swojej działalności.
Handel elektroniczny
Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 1,5 mln zł. Platforma ma skupić firmy handlowe, które chcą sprzedawać swoje produkty za pośrednictwem Internetu.
— Obecnie prowadzimy rozmowy z potencjalnymi klientami, zainteresowanymi taką formą sprzedaży — mówi Janusz Lewandowski, prezes Voyager.com.
W czerwcu firma chce zakończyć prace, związane z opracowaniem systemu sprzedaży elektronicznej, na zlecenie firmy ST Group, udziałowca spółki. Jest to autorski program, tworzony dla dużej firmy, posiadającej sieć klientów. Ma on być zastosowany w przyszłości przy tworzeniu podobnego w innych firmach.
Na początku maja Voyager.com rozpoczął obsługę rynku przewozów autobusowych w Niemczech.
Obsługa przewoźników
Do tej pory system informatyczny Voyager.Bus, wspierający rezerwację i sprzedaż biletów autobusowych na dowolnych trasach międzynarodowych, działał jedynie wśród przewoźników z Polski.
— Informacje na naszym serwerze zamieszcza na razie dwóch przewoźników niemieckich. Są one dostępne dla ich agentów w Niemczech, którzy bezpośrednio obsługują klientów. Teraz rozmawiamy z kolejnymi sześcioma przewoźnikami — informuje Janusz Lewandowski.
Koszt wykonania oprogramowania wyniósł około 2 mln zł. Przewoźnik, który znajdzie się na serwerze Voyager.com, musi zapłacić za oprogramowanie ponad 700 USD (2,7 tys. zł), natomiast za uruchomienie każdego kolejnego punktu obsługi — 200 USD (blisko 800 zł). Ponadto przewoźnik musi odprowadzać 1 proc. netto od sprzedanego biletu.
Spółka prowadzi również rozmowy w sprawie obsługi lokalnego rynku sprzedaży biletów z firmami przewozowymi we Francji. Powinny one zostać sfinalizowane na przełomie września i października. Obecnie we Francji, a także Holandii i Wielkiej Brytanii, działają, w oparciu o program polskiej spółki, biura sprzedaży biletów, obsługujące tylko polskich przewoźników.
Z kartą kredytową
Pod koniec maja firma planuje uruchomienie, za pośrednictwem jednego z największych portali internetowych w Polsce, sprzedaży biletów za pomocą karty kredytowej. Janusz Lewandowski nie chciał ujawnić, jaki portal będzie partnerem spółki w tym przedsięwzięciu.
Voyager.com zamierza jesienią 2001 r. wprowadzić również system Touroperator. Dzięki niemu biura turystyczne będą mogły wprowadzać na serwer spółki informacje o imprezach.