Klienci OFE nadal ufają zarządzającym aktywami

Katarzyna Ostrowska
29-06-2001, 00:00

Klienci OFE nadal ufają zarządzającym aktywami

Pieniądze przekazywane funduszom emerytalnym powinny przynosić jak największy zysk ich klientom — wynika z badań SMG/KRC Poland. Zyski, zdaniem większości badanych, powinny być realizowane tam, gdzie mogą być najwyższe. Nieważne, czy w Polsce, czy za granicą. 89 proc. badanych nie chce także zmieniać funduszu.

SMG/KRC Poland przeprowadziło 21-24 czerwca sondaż telefoniczny wśród klientów funduszy emerytalnych. Z badań wynika, że blisko 70 proc. chciałoby, aby OFE w polityce inwestycyjnej nastawione były na osiąganie maksymalnych zysków. 30 proc. uważa, że oprócz dobra ubezpieczonych uwzględniany powinien być także interes budżetu państwa.

83 proc. klientów OFE uważa, że ich pieniądze powinny być inwestowane tam, gdzie osiągną najwyższe zyski. I nie ma tu znaczenia miejsce ich pomnażania — w Polsce czy za granicą. Tylko 16 proc. badanych opowiedziało się za inwestycjami w kraju.

W długim czasie

Dla większości klientów bieżące wyniki inwestycyjne uzyskiwane przez OFE są istotne, ale zaledwie 9 proc. jest przekonanych, że bezpośrednio przekładają się one na wysokość przyszłej emerytury. Większość badanych — 87 proc. — podziela zdanie, że wyniki są istotne, ale równocześnie ma świadomość, że o wysokości emerytury będą decydowały wyniki w długim okresie.

Ma to szczególne znaczenie dla OFE w kontekście stopy zwrotu. Za kilka dni Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi przedstawi po raz pierwszy minimalną i średnią stopę zwrotu za 24 miesiące inwestycji. Jej podanie budzi wiele kontrowersji i — zdaniem przedstawicieli OFE — nie jest wyznacznikiem umiejętności zarządzających aktywami czy realnych inwestycji funduszy w ciągu tych dwóch lat. Nawet UNFE składał wniosek w resorcie pracy z prośbą o wydłużenie momentu przedstawienia wyliczenia pierwszej stopy zwrotu OFE. Badania pokazują więc, że nawet złe wyniki funduszu po 24 miesiącach inwestycji nie powinny spowodować masowej utraty klientów.

Bez zmiany OFE

Okazuje się, że bardziej istotne od dotychczasowych wyników jest doświadczenie zarządzających aktywami OFE na rynku finansowym i ubezpieczeniowym. 83 proc. badanych było tego zdania, jedynie 14 proc. miało zdanie przeciwne. Siedem procent badanych przyznało się, że w najbliższym czasie zamierza zmienić fundusz. Przyjmując, że OFE zwerbowały około 10 mln klientów, zaledwie 700 tys. osób myśli o wyborze innego funduszu.

Katarzyna Ostrowska

k.ostrowska@pb.pl tel. (22) 611-62-49

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Ostrowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Emerytury / Klienci OFE nadal ufają zarządzającym aktywami