Klient za rękę prowadzony

Agnieszka Zielińska
opublikowano: 20-01-2009, 00:00

Kąciki zabaw dla dzieci, pokazy filmów i konsultacje ekspertów, a obok najnowsze oferty deweloperów. Gdzie? Na targach nieruchomości.

Branżowe imprezy są bardziej profesjonalne

Kąciki zabaw dla dzieci, pokazy filmów i konsultacje ekspertów, a obok najnowsze oferty deweloperów. Gdzie? Na targach nieruchomości.

Kryzys nie ominął branżowych targów nieruchomości. Choć ich liczba się nie zmniejszyła, zmalały budżety deweloperów. Nie wpływa to jednak na jakość imprez, które coraz bardziej się pro-fesjonalizują.

W jednym miejscu

— Kryzys otwiera oczy. Pokazuje, jak wiele pozostało do zrobienia. Trzeba się doskonalić, niekoniecznie wydając więcej. Warto zwrócić uwagę m.in. na estetykę stoisk, odpowiednią komunikację — twierdzi Magdalena Serwatko, prezes RedNet Media.

Jej zdaniem, miarą udanej imprezy jest nie liczba zwiedzających, lecz umów podpisanych po jej zakończeniu.

— W grudniu 2008 roku organizowaliśmy targi w Krakowie. Baliśmy się, że w sytuacji, kiedy wszyscy mówią o kryzysie, zainteresowania nie będzie. Spotkała nas miła niespodzianka. Zwiedzający dopisali, a jeden z deweloperów poinformował nas, że podpisał na targach sześć umów! — cieszy się prezes RedNet Media.

Dodaje, że profesjonalizacja imprez targowych to odpowiedź na kryzys. Na najbliższych targach organizowanych przez RedNet ułatwieniem dla klientów będzie m.in. uszeregowanie stoisk dzielnicami.

— Klienta trzeba prowadzić za rękę. Dlatego zainteresowani zakupem lokalu np. na warszawskiej Białołęce będą mogli nie tylko zapoznać się z ofertą deweloperów z tego rejonu, ale również z mieszkaniami oferowanymi na rynku wtórnym. Dostaną też kompleksowe informacje o dzielnicy: gdzie znajdują się szkoły, przedszkola, parki itd. — podkreśla Magdalena Serwatko.

Inne udogodnienia? Rodziny odwiedzające targi organizowane przez RedNet będą mogły bez przeszkód zjawić się z małymi dziećmi. Z myślą o nich przygotowano kąciki zabaw i pokazy filmów dla maluchów. Ponadto każdy zainteresowany targami, kto zarejestruje się wcześniej przez Internet, dostanie bezpłatny bilet wstępu na imprezę. To nie koniec. Jeżeli klient odpowiednio wcześniej określi swoje potrzeby, od razu zostanie skierowany na właściwe stoisko.

Wsparcie sprzedaży

Według Andrzeja Łuczyszyna, dyrektora zarządzającego firmy Nowy Adres, targi nieruchomości mieszkaniowych od lat prowadzą w krajowym rankingu najpopularniejszych imprez konsumenckich. Dlatego rezygnacja deweloperów z wystawiania się na targach z powodu kryzysu to, jego zdaniem, najgorsze z możliwych rozwiązań.

— Zmniejszając wydatki na marketing i promocję, firmy ograniczają kontakt z potencjalnym klientem, więc ich mieszkania sprzedają się jeszcze gorzej i w konsekwencji ponoszą większe straty. Udowodnił to poprzedni kryzys z 2001 r. — przetrwali go tylko deweloperzy, którzy zintensyfikowali działania wspierające sprzedaż. Kiedy straty są nieuniknione, lepiej stracić milion niż 30 mln zł — ocenia dyrektor w firmie Nowy Adres.

Podobnego zdania jest Magdalena Serwatko. Uważa, że pokazanie się na targach ma także aspekt wizerunkowy. Poza tym, co najważniejsze, deweloper ma okazję poznać preferencje nabywców.

— Wystawca, deweloper, bank czy pośrednik nieruchomości mają dostęp — w jednym miejscu i czasie — do tysięcy potencjalnych klientów. To czyni z targów jedno z najskuteczniejszych narzędzi sprzedaży. Deweloper może przedstawić swą ofertę bezpośrednio klientowi i przekazać mu więcej informacji. Korzysta na tym również klient, nie tracąc czasu na odwiedzanie kolejnych biur sprzedaży. Jedni i drudzy oszczędzają mnóstwo czasu i pieniędzy — zwłaszcza że deweloperzy często przygotowują na targi specjalne promocje, a w obecnej sytuacji na pewno będą również skłonni do bezpośredniego negocjowania upustów — dodaje Andrzej Łuczyszyn.

Nie tylko organizatorzy, ale również wystawcy — czyli deweloperzy — powinni się przygotowywać do imprez targowych.

— Ładne stoisko nie wystarczy, aby przyciągnąć klienta. Trzeba też umieć z nim rozmawiać. Dlatego pomagamy deweloperom odpowiednio przygotować się do targów — twierdzi Magdalena Serwatko.

Brakuje obiektów

Współczesnym targom nieruchomości często towarzyszy bogaty program imprez. Ponadto, z upływem lat wystawy coraz bardziej się specjalizują.

— Zawsze wzbogacamy targi spotkaniami i seminariami poświęconymi najważniejszym zagadnieniom rynku nieruchomości. To imprezy osadzone w aktualnym kontekście gospodarczym i przyprawione odrobiną rozrywki — targowymi konkursami i zabawami dla dorosłych oraz dzieci — zdradza Agnieszka Ziemiańska z firmy Murator EXPO.

Ale nie każdy format targów się sprawdza.

— Imprezy poświęcone inwestycjom w branży nieruchomości, zorganizowane na wzór słynnego MIPIM w Cannes czy monachijskiego Expo Real, na razie się nie sprawdziły — przypomina Andrzej Łuczyszyn.

To nie znaczy, że specjalistyczne targi sobie nie radzą.

— Badania, które przeprowadziliśmy dwa lata temu, wykazały, że 64 proc. warszawiaków, którzy zamierzali w ciągu najbliższych dwóch lat zmienić nieruchomość, myślało o własnym domu. Zaryzykowaliśmy i jesienią 2008 roku zorganizowaliśmy — wspólnie z Targami Mieszkań — Targi Domów poświęcone wyłącznie temu typowi nieruchomości. Okazały się wielkim sukcesem — dodaje dyrektor w firmie Nowy Adres.

Niestety, w Polsce w dalszym ciągu brakuje profesjonalnych, wyspecjalizowanych obiektów wystawienniczych. Obecna sytuacja niestety nie przyczyni się do poprawy.

— W Poznaniu — o ironio, mieście targowym! — skazani jesteśmy na niewielkie obiekty sportowe, gdyż Międzynarodowe Targi Poznańskie również planują targi nieruchomości i nie wpuszczają konkurencji do swoich obiektów. Niestety, również we Wrocławiu są do wyboru tylko dwie hale sportowe. W Warszawie sytuacja wygląda nieco lepiej, choć hala sportowa COS Torwar jest dla nas za mała. Pałac Kultury i Nauki jest z kolei zupełnie nieprzystosowany do organizacji takich imprez. W tej sytuacji na lidera wyrasta Warszawskie Centrum Expo XXI, które kończy budowę czwartej hali — sumuje Andrzej Łuczyszyn.

Najbliższe targowe imprezy:

Targi mieszkaniowe tabelaofert.pl:

7–8 marca, Poznań, Hala Arena

14–15 marca, Katowice, Hala Kapelusz

4–5 kwietnia, Wrocław, Hala Stulecia

4–5 kwietnia, Warszawa, Pałac Kultury i Nauki

Targi Murator EXPO:

7–8 marca — Targi Nowy Dom, Nowe Mieszkanie, Torwar Warszawa

25–26 kwietnia — Letnie Targi Mieszkaniowe, Nowy Dom, Nowe Mieszkanie

Targi mieszkań, nowyadres.pl

14–15 lutego — Mazowieckie Targi Mieszkań, Warszawa, Hala Torwar

21–22 marca — Dolnośląskie Targi Mieszkań, Wrocław, Hala Orbita

Agnieszka

Zielińska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Zielińska

Polecane