Klienta coraz trudniej oszukać

ANB
opublikowano: 12-06-2012, 00:00

Polscy konsumenci są bardziej świadomi przysługujących im praw. O swoje chętniej też walczą w sądzie.

Lista łamanych praw konsumenckich i nieuczciwych praktyk stosowanych przez przedsiębiorców jest długa. Na jej początku znajdują się zmiana regulaminu świadczenia usług bez wiedzy klienta, obostrzenie warunków i terminów przyjmowania reklamacji, uchylanie się od rękojmi za wady sprzedawanych produktów i odsuwanie odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie towaru. Jednak klienci wyraźnie mówią „stop”. Potwierdza to prowadzony przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) rejestr klauzul niedozwolonych, czyli zapisów w umowach czy regulaminach handlowych uznanych za niedozwolone prawomocnym wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK). W 2002 r. były w nim 33 wpisy. W 2011 r. ich liczba wzrosła do 637.

— Szacujemy, że na koniec 2012 r. rejestr UOKiK powiększy się dwukrotnie. Tylko od stycznia do połowy kwietnia pojawiło się w nim ponad 330 nowych wpisów — wylicza Joanna Affre, adwokat, partner zarządzający w kancelarii doradczej Accreo Legal.

Jednocześnie uprzedza przedsiębiorców, że naruszanie praw konsumenckich wpływa negatywnie na wizerunek firmy i zagraża jej wiarygodności. Co więcej, przedsiębiorca obciążany jest kosztami postępowania przed SOKiK, publikacji orzeczenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a także ewentualnego roszczenia odszkodowawczego — to w sumie od 1000 do 2000 zł. W ciągu minionych dziesięciu lat najwięcej klauzul niedozwolonych ujawniono w branży turystycznej (aż 1/3 wpisów do rejestru UOKiK dotyczyła m.in. operatorów, pośredników, biur podróży). Niechlubne miejsca w tym zestawieniu zajmowały też firmy działające na podstawie tzw. systemu argentyńskiego (330 zgłoszeń) i branża nieruchomościowa. W ostatnim czasie to zestawienie zostało jednak przetasowaneprzez nowych, nieuczciwych graczy. Od 2011 r. wzrosła liczba uzasadnionych pozwów złożonych do SOKiK przeciwko firmom świadczącym usługi bankowe (155 wniosków w rejestrze UOKiK) i prowadzącym e-handel (105). Na topie nadal jednak pozostaje branża turystyczna (323 zgłoszenia w niespełna półtora roku).

3086 Tyle wpisów pojawiło się w rejestrze klauzul niedozwolonych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 2002 r., z czego ok. 300 dopisano od początku 2012 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ANB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu