Czytasz dzięki

KNF uderzyła w Polski Dom Maklerski

opublikowano: 08-11-2018, 22:00

Jeden z największych dystrybutorów obligacji GetBacku zamknie podwoje. Tego chce nadzór finansowy.

Na dzień przed walnym zgromadzeniem Polskiego Domu Maklerskiego (PDM), w trakcie którego ma odbyć się głosowanie nad uchwałą o rozwiązaniu spółki i powołaniu jej likwidatorów, Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) praktycznie przesądziła o wyniku głosowania.

7 listopada 2018 r. KNF cofnęła PDM zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej, wyznaczyła termin trzech i jednego miesiąca na zakończenie prowadzenia różnych aspektów działalności maklerskiej oraz nałożyła na spółkę 2,5 mln zł kary.

Decyzja KNF ma rygor natychmiastowej wykonalności. Motywowana jest zaś naruszeniem ustawy o obrocie, poprzez udział w organizacji procesu oferowania obligacji emitowanych przez GetBack, w sposób polegający na współpracy z „podmiotem trzecim nieposiadającym uprawnień do świadczenia usług oferowania instrumentów finansowych”. W ramach tej współpracy PDM pośredniczył w zbywaniu obligacji, natomiast „podmiot trzeci” pośredniczył w proponowaniu objęcia obligacji, akceptując w ten sposób udział w procesie oferowania obligacji podmiotu nieuprawnionego do wykonywania czynności oferowania instrumentów finansowych.

Nietrudno się domyślić, że niewymieniony przez KNF z nazwy „podmiot” to Idea Bank, który odsyłał klientów do PDM. Razem stanowili tandem mający bardzo duży udział w sprzedaży papierów dłużnych GetBacku. W związku ze sprawą GetBacku, prezes PDM został tymczasowo aresztowany. W 2017 r. PDM miał 25,1 mln zł przychodów i 3,6 mln zł zysku netto. Rok wcześniej 9,5 mln zł przychodów i 1,7 mln zł straty. PDM powstał w maju 2016 r. na bazie licencji Domu Maklerskiego Consus, największego gracza na rynku… uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Gdy jego współwłaściciel miał problemy z francuskim wymiarem sprawiedliwości, Consus zmienił strukturę własnościową i szyld.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane