Kodak zmniejsza sprzedaż filmów

Magdalena Kozmana
opublikowano: 1998-11-04 00:00

Kodak zmniejsza sprzedaż filmów

Eastman i Fuji walczą o amerykańskich fotoamatorów

Rzadko się zdarza, by po ogłoszeniu 72-proc. zysku notowania firmy na giełdzie gwałtownie spadły. Całkiem niedawno sytuacja taka przytrafiła się amerykańskiej firmie Eastman Kodak.

Eastman Kodak Company — jeden z największych producentów filmów fotograficznych na świecie — napotyka coraz większe problemy na rynku amerykańskim, gdzie prowadzi wojnę cenową z Fuji Photo Film Co. Obecnie Kodak ma około 39 proc. udziałów w amerykańskim rynku, gdy tymczasem Fuji — 37 proc. i szybko poprawia swoją pozycję.

Wojna cenowa

— Nie ogłaszam wojny cenowej, ale Fuji nie wycofuje się na wyspę, tam na Pacyfiku, a my nie mamy zamiaru oddawać udziałów w rynku — cytuje „The Wall Street Journal Europe” wypowiedź HarryŐego Kavetasa, dyrektora finansowego Eastman Kodak.

Wyniki finansowe spółki za trzeci kwartał wskazują na 10-procentowy spadek dochodów ze sprzedaży na wszystkich rynkach. Firma tłumaczyła to restrukturyzacją i przeksięgowaniem kosztów kampanii promocyjnej — odejmując wszystkie nadzwyczajne koszta okazuje się, że sprzedaż akcesoriów fotograficznych spadła tylko o 4 proc. Dla inwestorów jest to jednak poważny sygnał o traceniu pozycji przez Kodaka na rzecz Fuji. Po ogłoszeniu kwartalnych wyników finansowych (III kw. br.) notowania amerykańskiej firmy spadły aż o 14 proc.

Utrata rynków

Ostry spadek sprzedaży w Azji, Rosji i Ameryce Łacińskiej Kodak tłumaczy załamaniem się tzw. wschodzących rynków oraz wzmocnieniem waluty amerykańskiej. Spółka nie podała natomiast żadnych specjalnych powodów, dla których traci pozycję na rodzimym rynku. Od początku roku sprzedaż produktów Kodaka stopniała o 2 proc. — co analitycy tłumaczą sukcesem kampanii promocyjnej filmów Fuji.

Deficytowe cyfrowe

Mimo mniejszych dochodów ze sprzedaży, Kodak osiągnął w trzecim kwartale dobre wyniki finansowe. Jest to zasługa planu restrukturyzacyjnego — w ciagu dziewięciu miesięcy koszty obcięto o 650 mln dolarów (2,24 mld zł). Dzięki dobrej sprzedaży najnowszego cyfrowego aparatu fotograficznego, firma straciła na produktach cyfrowych tylko 50 mln dolarów — o 100 mln dolarów mniej niż w trzecim kwartale 1997 roku.

KURS W DÓŁ: Po ogłoszeniu wyników finansowych za III kwartał tego roku, notowania Eastman Kodak na nowojorskiej giełdzie gwałtownie spadły o 14 proc. Po kilku dniach kurs powoli wrócił do normy.