Czy CSR może być receptą na kryzys zaufania? Są tacy, co twierdzą, że tak.
PKPP Lewiatan, NSZZ Solidarność i Deloitte proponują, aby biznesu na obecny kryzys zaufania było dobrowolne włączenie się firm w nurt społecznej odpowiedzialności.
Wspólnie realizują projekt, który ma pomóc przedsiębiorstwom w zrozumieniu i wdrażaniu strategii CSR, przyczyniając się do rozwoju w Polsce koncepcji społecznej. Zdaniem twórców programu firmom nadal brakuje praktycznej wiedzy oraz narzędzi ułatwiających prawidłowe zainicjowanie i realizację działań CSR. Poza stosunkowo wąską grupą liderów (najczęściej są to oddziały wielonarodowych korporacji) idea odpowiedzialnego biznesu jest rozumiana wieloznacznie, a jeśli już jest realizowana, to wybiórczo. Małe i średnie firmy obawiają się podejmowania tematyki strategicznego CSR, bo wiąże się to ich zdaniem z wysokimi nakładami inwestycyjnymi.
— Kompleksowego podejścia do aktywności CSR obawiają się nie tylko małe firmy, ale również duże spółki, które w większości przypadków charakteryzuje ogromny, niewykorzystany potencjał. Można byłoby go wykorzystać z pożytkiem dla firmy, sposobu jej postrzegania oraz otoczenia, w którym przyszło jej działać — mówi Jacek Kuchenbeker, menedżer, zarządzanie ryzykiem, Deloitte.
Odpowiedzialność
Jak zatem przekonać firmy do CSR? Zdaniem Jacka Kuchenbekera przyjęcie uporządkowanego podejścia do działań tego typu pozwala zoptymalizować wydatkowanie środków przeznaczonych na cele społeczne i ukierunkować je jedynie na te, które są spójne ze strategicznymi kierunkami rozwoju firmy. Sprzyja również budowaniu trwalszych relacji z dostawcami, kontrahentami i klientami.
— W ciągu ostatnich lat Lewiatan uczestniczył w kilku projektach skierowanych bezpośrednio do firm, ale też w debacie o istocie CSR w Polsce. Przekonaliśmy się, że o ile w organizacjach pozarządowych zajmujących się CSR wiedza na ten temat systematycznie rośnie, to zaangażowanie samych przedsiębiorców rośnie znacznie wolniej. Doszliśmy do wniosku, że nawet jeśli firmy już wiedzą o co chodzi w CSR, to nie potrafią przejść do etapu praktycznego. Dlatego w naszym projekcie pracujemy przede wszystkim nad metodyką — informuje Zbigniew Gajewski, dyrektor departamentu PR w Lewiatanie.
Czy taki projekt ma jednak ma szansę powodzenia w czasie kryzysu, kiedy wiele firm ma kłopoty z płynnością finansową?
— Kryzys to dobry czas, aby uporządkować strategię firmy i nawet mniejsze przychody nie powinny w tym przeszkodzić. Będziemy pokazywać przedsiębiorcom, że zaangażowanie w realizację większości obszarów społecznej odpowiedzialności np. eliminacja dyskryminacji czy partnerskie traktowanie pracowników — nie wymaga żadnych lub tylko niewielkich nakładów finansowych — twierdzi Zbigniew Gajewski.
Zaplanuj swoje działania
PKPP Lewiatan, NSZZ Solidarność i Deloitte pracują nad stworzeniem praktycznych narzędzi wspomagających proces wdrażania CSR w firmach. W pierwszej kolejności proponują wszystkim dużym i średnim firmom w Polsce model realizacji i oceny pojedynczej Dobrej Praktyki CSR. Jest to metodologiczny przewodnik planowania, wdrożenia i oceny konkretnej aktywności mieszczącej się w ramach jednego z obszarów społecznej odpowiedzialności. Z użyciem tego narzędzia zostanie przeprowadzona analiza co najmniej 100 dobrych praktyk CSR realizowanych w firmach. Dzięki temu powstanie systemowy model społecznego zaangażowania przedsiębiorstwa, który będzie odpowiadał na pytanie, co konkretnie powinna robić firma, która chce zasłużyć na miano społecznie odpowiedzialnej. Następnie będzie on zweryfikowany w trakcie szczegółowych audytów, które zostaną przeprowadzone w 10 wybranych firmach. Weryfikacji posłużą także konsultacje przyjętych rozwiązań metodycznych, w których wezmą udział firmy angażujące się w CSR. Zdobyte doświadczenia posłużą do opracowania modelu społecznej odpowiedzialności firmy, który będzie odnosił się w sposób kompleksowy do tego jak należy inicjować i realizować aktywność firmy w obszarze CSR.
— Rezultaty naszego projektu będą dostępne dla wszystkich przedsiębiorstw, ale dziś nie mamy pewności, że dla małych firm nasz model społecznej odpowiedzialności będzie równie łatwy do zastosowania jak dla dużych i średnich przedsiębiorstw. Chcemy to sprawdzić. Zależnie od efektu tego badania przygotowujemy założenia drugiego etapu projektu i skoncentrujemy się albo na metodyce, albo na promocji praktycznych rozwiązań — dodaje Gajewski.
W ramach projektu "Promocja standardów społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwach" 23 września 2009 r. ogłoszono konkurs na dobre praktyki najlepiej realizujące strategię koncepcję CSR w polskich warunkach. Firmy mogą nadsyłać opisy swoich działań do 31 stycznia 2010 r. Dwadzieścia najciekawszych dobrych praktyk CSR otrzyma wyróżnienia. Regulamin konkursu i kwestionariusz są dostępne na stronie www.odpowiedzialnafirma.pl.