Przed jakimi wyzwaniami stoi sektor lotniczo-kosmiczny? Na jakich pracowników będą stawiały firmy w najbliższych latach? Na te pytania odpowiadają autorzy raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Bilans Kapitału Ludzkiego w branży przemysłu lotniczo-kosmicznego”.
Eksperci podkreślają, że przedstawiciele sektora szukają nowych pracowników. W czasie pandemii co trzeci szef średniego przedsiębiorstwa potrzebował nowych kadr. Największe trudności mieli ze znalezieniem odpowiednio wyspecjalizowanych pracowników inżynieryjnych. Na tej liście są technolodzy, technicy elektronicy, kierownicy produkcji i technicy automatycy. Aż 60 proc. pracodawców prowadzących rekrutację miało problemy z zatrudnieniem tych fachowców. Eksperci wyjaśniają, że wspomniane trudności są spowodowane głównie tym, że rozpoczęcie kariery w tej branży wymaga już na starcie wysokich kompetencji.
W ciągu najbliższego roku 30 proc. pracodawców planuje zatrudnić nowych pracowników na stanowiska inne niż kluczowe. Najwięcej przedsiębiorców wskazało zapotrzebowanie na specjalistów IT. Eksperci zwracają uwagę, że jest to zgodne z ogólną tendencją rynkową. Takich fachowców brakuje nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.
Aż 73 proc. pracodawców uważa, że liczba pracowników w ich firmach nie zmieni się w ciągu najbliższych trzech lat. Jedynie 10 proc. przedsiębiorców przewiduje wzrost zatrudnienia. Ich zdaniem będzie on dotyczył przede wszystkim pracowników na stanowiskach pilota i technologa. W perspektywie długookresowej tylko 3 proc. pracodawców szacuje, że w branży pojawią się wakaty, które zajmą spece od IT, programiści, testerzy, automatycy i fachowcy od recyklingu.
Z raportu wynika, że aż 81 proc. badanych pracowników z sektora lotniczo-kosmicznego deklaruje zadowolenie z wykonywania obowiązków służbowych. Oceniają swoje przygotowanie do zawodu znacznie wyżej niż ich pracodawcy. Natomiast 24 proc. pracowników wskazuje, że do realizacji zadań na ich stanowiskach wymagane są dodatkowe uprawnienia. Wśród nich 19 proc. ma tego typu kwalifikacje. Najczęściej są to certyfikaty zarządzania i kontroli jakości, licencja pilota lub dyplom ukończenia uczelni ze specjalizacją techniczną.
Z raportu wynika ponadto, że 68 proc. pracodawców z branży przemysłu lotniczo-kosmicznego sprawdza poziom umiejętności pracowników, z czego 39 proc. przedsiębiorców robi to systematycznie, co najmniej raz w roku. Najczęstszym sposobem weryfikacji jest rozmowa z przełożonym. Drugim wariantem jest ocena opisowa pracownika. Przedsiębiorcy najrzadziej stosują kwestionariusze oceny.
Eksperci oczekują powrotu do globalnego wzrostu koniunktury w branży w ciągu najbliższych lat. Według szacunków Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych powrót do sytuacji sprzed pandemii nastąpi najwcześniej w 2024 r.